Matilda Djerf anklagas för plagiat

Bildkälla: STELLA Pictures/ddp/Planet Photos // Matiklda Djerf Instagram // Ashley Marco Instagram

Toalettsolisten och allas anställdas drömchef Matilda Djerf kritiseras under ett av sina reklaminlägg för Djerf Avenue, där hon anklagas för plagiat.


Det är stylisten Ashley Marco som skrivit anklagelserna under inlägget där hon menar att Djerf Avenue kopierat hennes kreation för företaget Slip Silk Pillowcase. Hennes kommentaren har fått många svar, där vissa håller med och tycker att det är förkastligt att en stå stor kreatör som Matilda Djerf inte kan komma på någonting nytänkande själva och/eller kan medge att de inspirerats av Ashleys inlägg, medan andra menar att det här är någonting som funnits sedan 80-talet.

Så vad säger Matilda själv?

Bildkälla: Matilda Djerf Instastory

Intressant är att Matilda Djerf postade sitt reklaminlägg för 15 timmar sedan – när jag skriver detta – och fem timmar sedan Ashley skrev sin kommentar på inlägget. För tre(!) timmar sedan postade Matilda ett inlägg där hon erkänner att hon de facto har inspirerats av Ashley Marcos design. Så praktiskt, när armen redan är armbågsdjupt ner i syltburken.

Vad mer har Matilda Djerf och Djers Avenue ”inspirerats av” kan man ju undra?

Linn Ahlborg om att klä sig för att må bra

Bildkälla: Linn Ahlberg Instastory

Bild 1:

”En grej jag saknar med att jobba hemifrån: man kunde prova kläder under arbetstid ?”

Bild 2:

”On a more serious note och lite kvällstankar från mig: jag har faktiskt lite ångest gällande kläder/stil inför tiderna som kommer nu när vi klär av oss mer. Jag är typ inte bekväm i klänning längre? Eller shorts/kort kjol? Varför? Jag vet inte?
Jag har obv förändrats sen jag slängde på mig ett par muskortta Hollister shorts och called it a day. Jag är mer kvinna idag och min kropp likaså. Det känns som att jag senaste åren har fortsatt klä mig i kort, tight etc för att det typ ”förväntas” (?) så fort det blir varmare men i själva verket har jag varit jätteobekväm.
Jag är så klar med det – att klicka hem en sommarfit jag ser på en XS-tjej på SoMe och sen slå på mig själv när kläderna inte sitter samma på mig.
Jag ser istället fram emot att för första gången/året utforska och experimentera fram en vår/sommar-stil som passar MIG och som jag mår bra i hihi
det var bara det godnatt”

Svar från följare längst ner:
”?! Att klä sig för sig själv och inte andra! ?”

Det Linn Ahlborg beskriver låter enkelt men är inte alltid det, men jag tror – och det är kanske bara jag – att insikten om att klä sig bekvämt och i saker man trivs i kommer med åren. 
Linn skriver att hon ser istället fram emot att för första gången/året utforska och experimentera fram en vår/sommar-stil som passar henne och som hon mår bra i, och det borde alla som inte redan gör det prova.
Skit i hur folk på sociala medier ser ut och vilka kläder de visar upp, om det inte är din kopp te.

Jag kommer aldrig bli Coachella-kompatibel, hur många pariserhjul jag än poserar framför och har helt sonika insett att jag är lite för gammal för- och obekväm i festivalkläderna som trender år efter år.
Om Coachella är crop tops och cowboy boots, så är jag tights, hoodie och en powerbank. Jag är mer campingstol in skuggan än dansar längst fram i ökenvärmen, men jag klappar gärna när du gör det. 🙂

Preaching to the choir?
Kanske, men det finns fortfarande de som behöver höra det ytterligare än så gång, så heja Linn! Och anslut er gärna till mitt gäng så ska ni få veta hur man blir mer campingstol-kompatibel. 😉

Har Hannah och Magdalena Graaf bara satt sitt namn på färdiga produkter?

Bildkälla: ByGraaf

Systrarna Hannah och Magdalena Graaf har lanserat ett hudvårdsmärke ”ByGraaf” som beskrivs som ”Hög kvalitet till ett bra pris – Skönhet du kan lita på” på hemsidan. Det går även att läsa att ”Hannah och Magdalena skapar produkter som speglar deras personliga stil och filosofi och att företagets koncept är unikt. På listen som rullar högst upp på företagets hemsida står bland annat ”Exklusivt framtagna produkter med internationell expertis” så man trycker verkligen på att det är exklusivt och att det finns internationell expertis. Så ingen missar det.
Under en Q&A står det att byGraafs produkter tillverkas i Europa enligt strikta säkerhets- och kvalitetsstandarder, och att de samarbetar med ledande tillverkare för att säkerställa hög kvalitet och hållbar produktion men vad det betyder egentligen är lite oklart.

Produkternas design är vit och enkel, men får det omedelbart att ringa en varningsklocka långt inne i huvudet.
Jag får ”Jeanette Svedberg-vibbar”, och för er som inte vet vad jag pratar om så kan du läsa inläget här, men i korta ordalag så köpte hon färdiga produkter från en brittisk grossist – även kallat white label eller private label–  som hon sedan sålde under ”lyxflagg” med en prisökning på 6000%.
ByGraafs priser är inte på samma nivå som Jeanettes, men det som får mig att reagera är produkternas design och utformning samt sättet som informationen om produkterna är formulerad.

White/private label fungerar så att du väljer vilka produkter du vill köpa – ju fler desto lägre pris så klart – och vad du vill att det ska stå på etiketten och vips så har du ett eget hudvårdsmärke.
Det här är fyra olika white/private label-företaghär , här, här och här men ingen av dem ser ut att vara de som tagit fram ByGraaf.

Jag gjorde en snabb googling på innehållsförteckningarna för några av ByGraafs produkter och körde sedan resultatet genom Chatgpt för att se om och hur de framgooglade produkterna skiljer sig från ByGraafs. Jag jämför även designen och det här är resultatet:

Här hittar du ByGraafs produkt och här hittar du den framgooglade Green Cloud Nines produkt.


Jag hade nästan givit upp jakten på den grossist som jag var övertygad om använts här, och att jag skulle få nöja mig med min ilskna misstanke. Men så testade jag att mata in några nya sökord på Google och vips, där var den.
Jag hade hittat den, och det – mina yngre läsare – är varför man aldrig ska ge upp.
Sidan heter Selfnamed och jag hittade alla tio av ByGraafs produkter där. Innehållsförteckningarna på produkterna på ByGraaf och Selfmade visar sig vara identiska när jag jämför dem.

Vår fabrik ligger Riga och arbetar precis på det sätt vi vill när det kommer till arbetskraft, miljö och andra viktiga komponenter för att vi helhjärtat kan stå bakom varje liten droppe.
Vi har testat oss fram och provat olika recept för att det ska passa vår målgrupp samt ha alla dom fördelar vi tycker saknas i annan hudvård.
Vi vill kunna erbjuda lyxig och bra hudvård till bättre pris, därav inga mellanhänder och vi säljer via vår hemsida.
På hemsidan bygraaf.se finns det en flik om fabriken, alla certifikat mm som krävs.
Omtanke och kärlek från varje liten del från vår sida.
[…]

Japp, vi har tagit alla bilder själva.// Magdalena Graaf

När jag ställde lite frågor till Magdalena Graaf om produkter, tillverkningsland och om de tagit bilderna själva på alla produkter som de erbjuder i sin webbshop så svarade hon att produkterna tillverkas i Riga och de har tagit alla bilder själva, men hänvisar mig sedan vidare till Damon Pirzadeh som är VD på det nystartade företaget Collab Creations AB som By Graafs tagits fram tillsammans med.
Jag tror inte att byGraaf tagit egna bilder, för jag tror inte att det tagits några bilder alls här. Dessa bilder är uppenbara mockups – alltså färdiga mallar där t.ex. en logotyp eller produktetikett placerats digitalt.

Att produkterna tillverkas i Riga verkar stämma, det är nämligen där Selfnamed tillverkar sina produkter men att Hannah och Magdalena testat sig fram mellan olika recept tvivlar jag på eftersom den funktionen inte erbjuds hos just dem här grossisten. Hos vissa andra grossister kan man lägga till extraingredienser eller doft, men inte här.

Bildkälla: Selfnamed

Och certifikaten som Magdalena hänvisar till?
Jo då, de finns också att hitta på Selfnamed.com.

Damon Pirzadeh återkom med följande kommentar:

Magdalena bad mig svara på några frågor som du har ställt till henne.
Våra hudvårdsprodukter utvecklas i samarbete med noggrant utvalda tillverkare för att uppfylla höga krav på kvalitet, effektivitet och säkerhet. Ingredienserna är vetenskapligt validerade och noggrant utvalda för att ge optimala resultat.
Varje produkt är framtagen för att motsvara varumärkets höga standarder och den upplevelse som våra kunder förväntar sig.
Våra hudvårdsprodukter utvecklas i samarbete med noggrant utvalda tillverkare för att uppfylla höga krav på kvalitet, effektivitet och säkerhet. Ingredienserna är vetenskapligt validerade och noggrant utvalda för att ge optimala resultat.
Att vissa produkter på marknaden delar liknande eller identiska ingredienslistor är inte ovanligt, särskilt när de bygger på etablerade, välbeprövade formuleringar. Detta innebär dock inte att produkterna är identiska när det gäller kvalitet, ursprung eller tillverkningsprocess.
Varje produkt är framtagen för att motsvara varumärkets höga standarder och den upplevelse som våra kunder förväntar sig.
Det här svaret fick jag av Damon innan jag hittat den faktiska grossisten, och då hade det kanske varit en teori – att många produkter liknar varandra – men nu, med facit i hand?
Jag tror bara det finns ett korrekt svar här och det är att produkterna från ByGraaf köpts direkt från Selfmade (eller om det finns en grossist som erbjuder identiska produkter) och försetts med de egna etiketterna.Vem som är ytterst ansvarig för det här vet jag inte, men min gissning är att vederbörande/n går att hitta i styrelsen där varken Hannah eller Magdalena sitter med.
Dock återfinns Hannah Graafs ex Daniel Boudal där, vad det nu kan tänkas betyda.