Nina Rungs kritik mot kvinnliga skribenters trivialiserande av sexuella ofredande

Bildkälla: Stella Pictures // Nina Rung Instagram // DN // Aftonbladet

Nina Rung reagerar starkt på att flera kvinnliga skribenter – som Lisa Magnusson här ovan,  Åsa Linderborg på Aftonbladet och Johanna Frändén i DN –  ifrågasätter om vissa sexuella övergrepp, som ofrivilliga kyssar, verkligen bör anmälas.
Hon menar att det är farligt att rangordna brott och antyda att ”mindre” övergrepp skadar kampen mot grövre sexualbrott. Enligt Nina är det inte kvinnors anmälningar som är problemet, utan tystnaden, skammen och rädslan. Hon kritiserar hur debatten skiftat från offer- till förövarperspektiv och ifrågasätter varför kvinnor förväntas ”ta lite övergrepp för laget”. Istället bör fokus ligga på att män måste sluta gå över gränser – och att arbetsgivare borde agera snabbare när gränser faktiskt överskrids.

Situationen som det här handlar om är den där den manliga programledaren frö ”Mästarnas mästare” –  Mikael Leijnegard – försökt pussa en kvinnlig kollega vid två tillfällen under en efterfest i Costa Brava, på den spanska medelhavskusten.


Han erkände även tilltaget i sms till kvinnan ifråga:

…förlåt förlåt förlåt för att jag försökte pussa dig, TVÅ GÅNGER dessutom, fan, fyllskalle och idiot var jag, kan vi låtsas som att det aldrig hänt?

Jag förstår inte riktigt själv vad som hände, all den där spriten och att jag är fysisk och kramig person, du måste förstå att jag hade inga fula baktankar alls i natt, blev själv chockad av att det blev en puss, och kände att jag hade tappat kontroll på både kropp och hjärna.

Leijnegard är nu åtalad för sexuellt ofredande och har stängts av från publika uppdrag på SVT.
Säsong 18 av Mästarnas mästare tycks istället ledas av en annan programledare.

Hur tänker ni här och vad tycker ni om Nina Rungs inlägg?

Influencers i ny satsning på tv4

På samma sätt som jag inte förstod hur någon kunde ställa upp i ”Sveriges värsta bilförare” så kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan ställa upp i den här nya satsningen på TV4.
Programmet heter alltså ”Sveriges dummaste” och medverkar gör en massa kända svenskar.
Vissa känns visserligen som hand i handske, alltså extremt bra ”type casting” – men ändå?
Även om du tillhör kategorin ”Sveriges dummaste” så är det ju knappast till din fördel att visa svenska folket –  svart på vitt –  att så verkligen är fallet.
Herregud, kommer det här vara som ”skolveckan” i Paradise Hotel som stundtals är smärtsamt att kolla på, eftersom man där får se att det inte bara verkar som att hissen stannar på våning två, utan att den faktiskt aldrig installerades. 😂
Kanske missförstår jag inriktningen och underhållningsvärdet i programmet, då tävlingen beskrivs som någonting som ingen vill vinna.
Kanske vinner den som är absolut dummast, och då har i alla fall JAG en kandidat som jag kommer satsa alla mina pengar på. Allt på ”noll”.

Sveriges Dummaste är det nya humor- och kunskapsprogrammet som ingen vill vinna. I en lekfull och varm tävling sätts kända svenskars kunskaper på prov i allt från historia, sångtexter eller slangord till logiska utmaningar och kluriga tankenötter. Allt sker med glimten i ögat och en rejäl dos humor.

Medverkar gör bland annat influencerprofilerna Samir Badran, Tilda Törnqvist, Bingo Rimér, men också de mer välutbildade profilerna som Suzanne Axell och ”soldoktorn” Mikael Sandström.

Är det här någonting ni kommer eller kan tänka er att se?

Hanna Fribergs nya företag

Bildkälla: Hanna Friberg Instastory

Hanna Friberg verkar stå i begrepp att lansera ett nytt bolag från grunden, någonting som är allt annat än enkelt och på Instastory skriver hon om sina känslor vad gäller detta och att hon gått hemifrån för att andras över en kaffe.
Två timmar senare skriver hon ytterligare ett inlägg där hon tackar följarna för att de alltid finns där för henne och skriver att de betyder mer för henne än de kanske kan tro.
Så vad är det då för bolag som Hanna ska lansera?
En snabb koll på Allabolag ger följande ledtrådar:

Bolaget ska bedriva försäljning av kläder, textilier, accessoarer inom e-handelsindustrin samt därmed förenlig verksamhet.
Branscher: Läder, skor, inredning, reseeffekter och textilier, Postorder/e-handel

Det är alltså ordet ”kläder” som ska in på lodrätt 10. 
Vad tror vi om det?
Hanna har ju tidigare frontat kollektioner för bland annat Bubbleroom, så det är väl inte allt för långsökt?

Om vi behöver ytterligare ett klädmärke till från en influencer låter jag vara osagt, men kanske inte ändå?
Tänk om man kunde bli överraskad här ändå, vad roligt det vore.
Eller? Vad är era spontana tankar?