
”Sharenting” är en relativt ny term för att beskriva föräldrar som exponerar sina barns intima liv online, men det är inget nytt koncept. Antingen används barnen som rekvisita i föräldrarnas tillrättalagda liv på sociala medier, eller så används de för att göra rena reklaminlägg för olika företag.
Framväxten av teknik och särskilt sociala medier har gjort det enkelt för föräldrar att dokumentera och dela varenda milstolpe i sina barns liv, men oftast utan att varken fråga barnet eller reflektera över de långväga konsekvenserna av detta skulle kunna utmynna i.
Det här ämnet aktualiserade sig återigen under det här inlägget där ett influencerpar försvarar sitt ”sharenting:ande” av sina båda döttrar. Både vad gäller att använda barnen i reklam, och att gränslöst dela allt om dessa två flickor gör eller inte gör.
Vem gör det mest, det här med sharenting?
Bäst? Sämst? Vem borde bevakas hårdare?
Håll en god ton, så kan vi diskutera ämnet utan att en massa kommentarer försvinner.
