NEVS Emily GT och Jihad Mohammad
NEVS Emily GT och köparen Jihad Mohammad - Foto: eLifeNordic/collage

NEVS-affären: Varningsklockorna ringer om Emily GT-köparen

Det har varit glada miner i Trollhättan efter att NEVS Emily GT-projekt hittat en ny ägare, men allt fler tveksamma röster höjs om affären.


Mer specifikt handlar det om att flera medier har tittat närmare på köparen – det libanesiska företaget EV Electra med ägaren Jihad Mohammad i spetsen.

Företaget kom in som en möjlig köpare av projektet, samt projektet PONS som kretsar kring självkörning, så sent som i september.

Kommunikationen kring denna räddning i elfte timmen präglas av ett gott mått optimism. Planen är att de NEVS-anställda som varslades när verksamheten stängdes ner i mars ska få komma tillbaka, och produktionen ska vara igång redan i juli.

Nytt hopp för Saab-fabriken: Emily GT blir verklighet

Fler höjer på ögonbrynen

Igår rapporterade vi om hur youtubern Peter Esse tittade närmare på EV Electras verksamhet och hittade ett virrvarr av hemsidor, reklamsnack och renderade bilmodeller.

Esse hittade även rester av en nedlagd kryptovaluta, och noterade att EV Electra är på väg att ta sig in på börsen i USA genom förvärvet av ett noterat skalbolag.

De fysiska bilar som företaget visar upp verkar dessutom  i själva verket vara modeller från andra biltillverkare som har försetts med EV Electra-emblem. Allt om elbil har gjort en sammanställning över varifrån EV Electra har fått sina olika bilmodeller.

Esse ställde sig därför skeptisk till att Emily GT kommer att sättas i produktion i Trollhättan.

Kopplingar till ekobrottsling

Enligt Dagens Industri har dessutom EV Electra tidigare samarbetat med ett brittiskt företag med kopplingar till den misstänkte svenske ekobrottslingen Anthony Norman. Samarbetet gällde kryptovalutan EVNOW, som Peter Esse lyfte i sin video.

EVNOW marknadsfördes hårt med vidlyftiga påståenden om EV Electras finansiella ställning och framtidsplaner, men är nu handelsstoppad och värdet beräknas av en oberoende handelssajt till noll.

– Utifrån vad vi vet från tidigare investeringsbedrägerier blir det kryss i varje ruta för ett sådant här agerande, säger bedrägeriexperten Anders Björkenheim till Dagens Industri.

Med tanke på att företaget har planer på att ta sig in på börsen är detta inte nödvändigtvis ett gott tecken.

Tveksamma uttalanden

Ytterligare frågetecken uppstod när Teknikens Värld frågade Jihad Mohammad om hans tidigare affärsförehavanden.

Gällande kopplingen till Anthony Norman svarar Mohammad: – Om jag hittar saker på din bror, din blodsbroder, kan jag då anklaga dig? Det är många som letar efter skit på mig men de kommer inte att hitta något.

På frågan om varifrån pengarna för projektet ska komma blir svaret: – Var pengarna kommer ifrån? Ja, jag är ingen droghandlare i alla fall. EV Electra har inga skulder och behöver jag pengar behöver jag bara knacka på hos mina vänner och bekanta. 

Vissa ställer sig positiva

Underliga uttalanden, en oklar historik av bilproduktion och bedrägerimisstankar inger inte direkt förtroende, men vissa ställer sig fortfarande positiva.

– Vi kommer att göra det vi kan från kommunen för att stötta, var beskedet från Peter Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan, till TT.

Svenska Auto Motor & Sport har också uttalat sig entusiastiskt kring den nya ägaren och hyllar förvärvet i ett flertal videos på Youtube.

Det går inte att förneka att Emily GT verkar vara en fin bil, eller att det hade varit välkommet om det åter byggdes bilar i Trollhättan.

Vare sig man är journalist, kommunpolitiker eller investerare med ett bultande Saab-hjärta gör man nog rätt i att ta framtidsutsikterna för EV Electra och Emily GT med en nypa salt.

Bil
/