Emily GT
Framtiden ser fortfarande oviss ut för Emily GT enligt Peter Esse. - Foto: Magnus Fröderberg/Nevs

Räddningen av Saab-fabriken – är Emily GT-köparen en bluff?

I sista minuten verkar framtiden för elbilen Emily GT, som ska byggas i gamla Saab-fabriken, vara säkrad. Youtubern Peter Esse är dock skeptisk.


Elbilen Emily GT har tagits fram av Nevs, som startades ur dödsboet av Saab.

I början av året sinade kapitalet för Nevs och i mars stängdes verksamheten ned. På eCarExpo-mässan i Göteborg avslöjade man i förra veckan att den nya kanadensisk-libanesiska biltillverkaren EV Electra tar över projektet.

Enligt EV Electras grundare Jihad Muhammed är planen att Emily GT ska tillverkas i den gamla Saab-fabriken i Trollhättan och att produktionen ska dra igång redan i juli.

Nytt hopp för Saab-fabriken: Emily GT blir verklighet

Experten anar ugglor i mossen

Nyheten att det åter ska rulla ut bilar ur Stallbacka-fabriken har tagits emot med entusiasm av många, men enligt Youtubern Peter Esse finns det anledning att vara skeptisk. I videon nedan förklarar han varför.

Mycket snack och lite verkstad

Esse börjar med att titta närmare på EV Electras existerande verksamhet, och finner ett virrvarr av hemsidor, reklamsnack och renderade bilmodeller med extrema prestandasiffor.

Utöver några enstaka, handbyggda sportbilar verkar man dock inte ha fått igång någon produktion att tala om.

Tveksamma krypto-eskapader

Ett annat varningstecken som Esse lyfter är en affär som ägde rum mellan EV Electra och elbils-startupen Detroit Electric år 2021.

Enligt uppgift pumpade EV Electra in 500 miljoner dollar i Detroit Electric, men vad som har hänt med samarbetet efter det är oklart. Enligt vad Esse kan hitta på Linkedin verkar Detroit Electric dock känna sig bestulna på sin modell ES.01.

ES.01 har nämligen, med ett EV Electric-emblem på fronten, använts för att marknadsföra en ny krypto-token, döpt till EV Now token, som aldrig verkar ha blivit verklighet.

Ska till börsen

Enligt uppgifter från Saab Planet planerar EV Electra nu att ta sig in på börsen genom att gå ihop med det noterade företaget DrazCanna Inc.

– Här då ser det ut som att det börjar med Emily GT, och så ska de in i någon form av börsäventyr med investerare, resonerar Esse.

Oklar framtid för Emily GT

Esse avslutar videon med två slutsatser, som båda indikerar att framtiden fortfarande är oviss för Emily GT och den gamla Saab-fabriken.

Dels konstaterar han att EV Electra: – Inte ser ut att ha den kunskap och erfarenhet, och kanske inte heller ekonomi, att börja massproducera bilar i Trollhättan, eller någon annanstans heller.

Värre är det enligt Esse om det sker en upprepning av affären med Detroit Electric, där en bil från ett partnerföretag används för att marknadsföra ett finansiellt instrument.

– Jag får lite ont i magen av det faktiskt, avslutar Esse.

Bil
/