Fler platser
Trängselskatten måste upp, säger forskarna - Foto: Tomas Oneborg/TT

Forskare: Trängselskatt behövs på fler ställen

Att köra bil i Stockholm kan redan bli dyrt på grund av trängselskatten, och dyrare bör det bli. Det menar forskare som har gjort en simulation av Mälardalens framtida trafiksituation. Lösningen är enligt forskarna fler platser för trängselskatt och högre avgifter.


Forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har simulerat trafiksituationen i Mälardalen år 2040, och kommit fram till att trängselskatten måste justeras framöver. Det rapporterar Sveriges Radio P4.

Enligt forskarna kommer man både behöva höja avgifterna och utöka de platser där bilister måste betala trängselskatt. Trafiken väntas främst öka kraftigt på vissa platser kring Stockholm och Uppsala.

1 av 4 elbilar i Europa väntas komma från Kina – redan i år

Elbilar kan förvärra situationen

Att trängselskatten höjs kommer enligt forskarna bli särskilt angeläget när allt fler elbilar blir eldrivna, då dessa i regel är billigare i drift än bensin- och dieselbilar. Detta menar man kommer leda till att trafiken ökar.

– Gör man ingenting utan har samma regler som nu, då kommer det kanske bli mycket billigare att köra bil. Och då kommer det ju bli mer trafik, säger professor Maria Börjesson till SR.

Trendiga elbilen Twingo ska kosta 200 000 kronor – i Europa

Måste baseras på trafiken

Forskarna på VTI är inte de enda som vill höja trängselskatterna. I förra veckan kom nyheten att regionrådet och centerpartisten Gustav Hemming vill att trängselskatten höjs för att hålla jämna steg med inflationen.

Enligt Maria Börjesson är inflationen inte ett bra skäl för att höja trängselskatten, utan det bör i stället vara baserat på hur det ser ut i trafiken.

– Det handlar mer om vad man kan tycka är motiverat utifrån trafiksituationen, säger hon till SR.

Saab-bilarna på väg att utrotas: Så många finns kvar idag

Spara 10 000 kronor – med smarta knepet

Bil