På alla Tesla-modeller utom suven Model Y styrs nu blinkersen med två touchknappar i stället för en traditionell spak.
Detta kritiseras nu av Jeanette Jedbäck Hindenburg, rektor på trafiklärarutbildningen, i en intervju med Carup.
Teslas lösning är trafikfarlig
Problemet enligt Jedbäck Hindenburg att reglage som inte sitter där de brukar kan leda till problem i en situation där föraren måste göra något snabbt.

– När du behöver agera efter ryggmärgen och något inte sitter på den plats du har lärt dig, då kan det bli problem, stora problem. Det är då det finns risk för kollisioner, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg till Carup.
Kontroller bör vara standardiserade
Även om utvecklingen måste gå framåt inom bilvärlden menar Jeanette Jedbäck Hindenburg att vissa kontroller och reglage måste vara standardiserade.
Som exempel ger hon knappen till avfrostaren på Tesla-bilarna, som många ägare i Norge har haft problem med.
– Där har man haft omkring 100 000 incidenter med knappen till avfrostaren. När man kör in i en tunnel på vintern behöver du kunna trycka på den här knappen direkt, annars riskerar du att köra i blindo, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Nu uppmanar rektorn Tesla att tänka om.
Läs mer: Bästa elbilen 2024 – enligt ny lista
Inte bara ett Tesla-problem
Tesla är inte den första biltillverkaren som gått över till att ta bort spakarna bakom ratten, och i stället placera dessa på själva ratten.
De italienska sportbilsmärkena Ferrari och Lamborghini har gjort detsamma, då utrymmet bakom ratten blev trångt på grund av de växelpaddlar som också sitter där.

Det problemet har emellertid inte Tesla, utan den troliga förklaringen till att man har gått över till touchknappar är att de är billigare att bygga än en traditionell spak.
Tesla har länge fokuserat på att göra sin tillverkning så effektiv som möjligt, och därför snålat in på vissa komponenter.
Man har bland annat också plockat bort parkeringssensorerna och lagt deras jobb på de kameror som bilarna ändå är utrustade med. Lösningen fungerar inte särskilt bra.