Regeringens löfte om bränslepriset – kan vara omöjligt
Nya EU-regler kan få bränslepriset att sticka i höjden, och det har regeringen lovat att kompensera för. Detta löfte kan dock vara omöjligt att hålla.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Riksdagen klubbade nyligen igenom det nya EU-systemet ETS2, som innebär att företag måste köpa utsläppsrätter för alla sina utsläpp.
Detta väntas innebära drastiskt högre priser på bensin och diesel, men det har regeringen och energi- och näringsminister Ebba Busch lovat att kompensera bilisterna för “fullt ut”.
Hur man ska infria detta löfte är emellertid oklart, rapporterar Carup.se.
Så ska regeringen sänka bränslepriset
För att sänka bränslepriset har regeringen lovat att sänka skatten på bensin och diesel.
– Förslaget visar att det går att driva en politik som är både effektiv och rättvis, genom att vi avser kompensera berörda för priseffekterna, sade Ebba Busch i samband med att förslaget presenterades.
Men enligt Jessica Alenius, VD för branschorganisationen Drivkraft Sverige, kan detta bli svårt då det inte är möjligt att sänka skatterna på drivmedel mycket mer än vad man redan har gjort.
– Vi vet faktiskt inte hur de kommer att göra för att kompensera för högre drivmedelspriser. Som sagt går det inte att sänka skatterna mycket mer, säger Jessica Alenius till Carup.
MISSA INTE:
Premiärministern vill häva förbud mot bensin- och dieselbilar
Teknikbolag vinstvarnar – sänks av laddare till elbilar
Ett dyrt löfte att hålla
De högre kostnaderna från ETS2-systemet kommer att börja gälla från år 2027.
Enligt regeringens beräkningar kommer detta leda till en höjning av bensinpriset på runt 1 krona per liter för bensin och diesel. Vissa experter har dock varnat om literpriser på runt 35 kronor.
Att kompensera bilisterna för en prisökning kan bli svårt enligt Jessica Alenius, då det helt enkelt blir väldigt dyrt.
– Det nya utsläppshandelssystemet kommer att leda till högre drivmedelspriser, och ska man då kompensera bilägare, så behöver den finansieringen tas från statens budget, innebär det att allt ska betalas av skattekollektivet, det finns ingen egen pengapåse till bilister, säger hon till Carup.