Bianca Ingrosso är en av grundarna av Caia Cosmetics.
Bianca Ingrosso är en av grundarna av Caia Cosmetics. - Foto: Claudio Bresciani/Lisa Hallgren/SvD/TT

Vi lät AI granska hur ofta Bianca nämner Caia – utan att göra reklam

Influencers är dåliga på att reklammärka sina kommersiella inlägg i sociala medier, visar en ny EU-granskning. Syns samma tendenser på Bianca Ingrossos Youtube, och i utsträckningen hon pratar om Caia Cosmetics utan att märka det som reklam? Vi lät AI undersöka saken – det här kom vi fram till.


I en ny granskning av EU-kommisionen stod det klart att fyra av fem influencers reklammärker sitt kommersiella innehåll på ett felaktigt sätt. Samma undersökning visade att de märkningar som finns inbyggda på plattformarna bara används av 38 procent av alla influencers.

Överträdelserna bryter mot EU:s direktiv mot otillbörliga affärsmetoder, och framöver kommer EU-kommisionen skärpa översynen.

– I dag får de allra flesta influencers intäkter från sina inlägg, men vår granskning visar att det inte alltid är tydligt gentemot följarna, sa Didier Reynders, EU:s justitiekommissionär i ett pressmeddelande i samband med att resultatet offentliggjordes.

Influencers bryter mot lagen – riskerar skyhöga böter

Maffig miljardsumma: Bianca Ingrossos skönhetsjätte säljs igen

Bianca Ingrosso. Christine Olsson/TT

Bianca Ingrosso: "Jobbar varje dag med Caia"

Vad som ska reklammärkas och inte kan säkert kännas ännu svårare i dagens sociala medielandskap, när många av våra största influencers har egna varumärken som de själva är ansiktet utåt för.

Att använda produkter man själv tagit fram, vistas på sitt eget varumärkes kontor eller filma möten inför kommande lanseringen – är det reklam eller helt vanligt vloggmaterial? 

Bianca Ingrosso, medgrundare till skönhetsimperiet Caia Cosmetics, berättade om just de svårigheterna i en vlogg från december 2022:

– Jag har sett att det är så många som bara "Gud du har reklam med varje video". Eftersom jag vloggar så får ni följa med på det jag legit gör varje dag. Och jag jobbar varje dag med Caia.

– Om en artist bara pratar om hur de bygger upp sin turné så behöver inte de säga "i reklam för". Om de berättar tanken bakom sin turné så behöver inte de säga "i reklam för". Om de berättar tanken bakom en låt så behöver inte de säga "i reklam för". Men jag måste säga att det jag bygger upp och skapar är "reklam för".

AI får granska Biancas vloggar där Caia Cosmetics nämns

Att en influencer nämner sitt bolag utan att reklammärka det kommersiella innehållet strider inte i sig mot lagen. 

Men hur vanligt är det att varumärket omnämns i innehåll som inte reklammärks, kontra innehåll som faktiskt får en reklamstämpel? Nyheter24 tog hjälp av AI för att undersöka saken närmare, med just Bianca Ingrosso och Caia Cosmetics som exempel.

Så här gjorde vi granskningen

För att göra undersökningen konverterade vi Biancas 30 senaste videor från Youtube till ljudfiler och lät AI-verktyget Whisper Jax transkribera filerna.

Därefter räknade vi hur många gånger ordet "Caia" nämndes i varje video och noterade även vilka videor som var reklammärkta och inte.

Det här kom vi fram till

Granskningen visar att Bianca nämner Caia i 27 av 30 videor – trots att endast 18 av dem är reklammärkta.

Det finns dock en tydlig skillnad i hur många gånger hon nämner sitt skönhetsföretag beroende på om videon är reklammärkt eller inte. I en reklammärkt video nämner Bianca Caia i snitt 5,6 gånger och i en omärkt video nämner hon det mer sällan, närmare bestämt 3,5 gånger, visar vår kartläggning.

Vi landade i att det inte finns något anmärkningsvärt förhållande mellan de reklammärkta och icke-reklammärkta klippen i det här fallet.

Jag bad ChatGPT ta fram en månadsbudget – så gick det

Så får du bättre svar från ChatGPT – 5 unika knep

/
/
AI
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!