Syskonen Ingrosso har gjort det igen – nu med pasta och tomatsås. I oktober 2024 lanserade Bianca, Benjamin och Oliver det italienska livsmedelsmärket Mino. Var det någon som kunde ana att de skulle bli ett miljonbolag?
Influencern Bianca Ingrosso lanserade livsmedelsmärket Mino tillsammans med syskonen Benjamin Ingrosso och Oliver Ingrosso i oktober 2024. I Minos sortiment ingår italiensk pasta, tomatkonserver och risottoris.
Initialt skedde lanseringen exklusivt via Ica Sveriges butiker – men finns nu brett tillgängligt.
I dag finns varumärket i över 1 000 butiker, skriver Dagligvarunytt. Mottagandet från både dagligvaruaktörer och konsumenter har varit över förväntat i samtliga kategorier.
Daniel Warence, Vd på Mino, betonar att responsen från kunderna är särskilt glädjande, säger han till Dagligvarunytt.
Syskontrion Ingrosso spelar en extremt viktig roll för varumärket – och sätter endast produkter på marknaden som de själva vill äta.
Det är smaken och kvaliteten som gör att konsumenter väljer att köpa produkten igen efter att de har provat den.
Redan i maj 2025, bara ett halvår efter lanseringen som Nyheter24 också skrivit om tidigare, presenterade bolaget sitt sista bokslut, som täcker de tre första månaderna på marknaden under 2024.
Under 2024 landade omsättningen på över 42 miljoner kronor.
– Det är långt över förväntan, säger Daniel Warence till Dagligvarunytt, om framgångarna hittills.
Även om den första delen av räkenskapsåret präglades av stora kostnader och investeringar innan intäkterna började rulla in, uppnådde bolaget ett litet rörelseresultat på 147 000 kronor.
Tack vare importen av produkter direkt från Italien har det kortat ner steget från idé till lansering. Även kvalitet är en central del av Minos strategi – produkterna ska ha högre kvalitet än motsvarande på hyllan.
I kategorier som pasta är det svårare att erbjuda hög kvalitet till ett lägre pris, och där vill Mino hjälpa konsumenten att förstå varför en lite dyrare pasta kan vara värd att unna sig, avslutar Daniel med till Dagligvarunytt.
Har ni testat deras produkter?