Den 13:e november väntar sig svenska butikskedjan meter av skrikande tjejer i kö. Varför då? Den numera traditionsenliga klädkollektionen med en extern designer släpps i år igen. Den här gången med den introverta japanska designern vid namn Rei Kawakubo som skapat märket Comme de Garcones.
Totalt 50 plagg ska massproduceras ut över hela världen och göras tillgängliga för de flesta modeintresserade kunder. Men bara nästan, den dyraste klänningen ligger nämligen på dryga 3 000 kronor. Inte ett pris H&M:s vanliga kunder är vana att betala.
När delar av provkollektionen läckte ut på nätet i somras mottogs plaggen kyligt av modebloggare. Någonting informationschefen är orolig för?
– Jag uppfattar inte att den fått något kyligt mottagande, snarare tvärtom. I modepressen har det varit ett otroligt mottagande, säger Kristina Stenvinkel.
Kollektionen består av till synes trasiga kjolar och byxor till damsidan och mer hela kostymer och skjortor till herrarna.
Skrivet av: