Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Nicole Falcianis ord om Margaux Dietz samarbete: "Gör om, gör rätt"

- 24/06/2019, 13:05 -

Margaux Dietz gör ett samarbete med det italienska klädmärket Calzedonia, som tidigare har kallat influencerprofilen Nicole Falciani för "tjock". Nu ger Nicole sin syn på allt som har hänt.

Det var i mitten av juni som influencerprofilen och bloggaren Margaux Dietz, 28, delade med sig av två bikinibilder på sin Instagram.

Men hennes 334 000 följare noterade snabbt att det var något som inte stämde. Bilderna är ett samarbete för den italienska modejätten Calzedonia, och det fick många att reagera...

Margaux Dietz
Det här var en av bilderna som Margaux Dietz la ut på Instagram i samarbete med klädmärket Calzedonia. Bildkälla: Instagram/Margauxdietz

År 2017 så bröt nämligen Instagramprofilen Nicole Falciani, 22, allt samarbete med märket. Anledningen var att hon hade fått ett mejl från företaget där de skrev att hon var "för tjock".

Nicole berättade även för Modette om hur hon svarade på mejlet från Calzedonia.

– Jag svarade att detta är det sjukaste mejlet jag någonsin fått från ett företag och att detta är oacceptabelt och att jag inte längre vill samarbeta med dom, sa Nicole då.

Nicole Falciani
Nicole Falciani kallades för "tjock" av Calzedonia. Bildkälla: Instagram/nicolefalciani

Uppmanade till bojkott 

Men hur Calzedonia hade behandlat Nicole var inget som stoppade Margaux, och det fick flera av hennes följare att reagera. Kommentarerna strömmade in på Margaux Instagram, och fansen krävde svar. 

Vissa gick så långt att de uppmanade till bojkott. Andra var bara besvikna då de länge sett upp till Margaux och nu ansåg att hon hade brustit i sitt omdöme. 

För ett par dagar sedan berättade Nicole på Instagram om sina tankar kring Margaux samarbete med Calzedonia. 

"Att göra samarbeten är en stor del av vår inkomst då vi når ut till många, därför är det extra viktigt att man tar sitt ansvar och är kritisk mot de företag man ska företräda. Särskilt när det handlar om något så känsligt som kvinnokroppen. Pengar är inte allt och jag tycker det är problematiskt när andra influencers väljer att samarbeta med ett sådant företag", skriver Nicole. 

Margaux Dietz
Margaux Dietz. Bildkälla: Stella Pictures.

"Gör om, gör rätt"

Hon förtydligar även att hon är kritiskt till samarbetet, inte till Margaux som person. Nicole berättar även att hon själv aldrig har fått någon ursäkt från Calzedonia. 

"Det finns så många företag därute som verkligen försöker bli mer inkluderande och som jobbar aktivt för att bli bättre. Samarbeta & supporta dom istället. Supporta inte företag som säger saker för att det på pappret ser bra ut och som sen i verkligheten inte gör det dom säger. Fortsätt ifrågasätt. Vi alla kan göra misstag, företag inkluderat men då måste man rätta till dom. Inte bara låtsas rätta till dom. Gör om, gör rätt", avslutar Nicole sitt inlägg.

Borde Margaux avbryta samarbetet?