Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Statoil nekar: Vi har inte sponsrat Isabella på något sätt

Inlägget fick över 300 kommentarer.
1 av 5

Inlägget fick över 300 kommentarer.

Robert Eklund/Stella Pictures

Några skrev att det var pinsamt, andra fattade skämtet redan från början.
2 av 5

Några skrev att det var pinsamt, andra fattade skämtet redan från början.

Stella Pictures

Många var arga över reklaminlägget, som visade sig vara fejk.
3 av 5

Många var arga över reklaminlägget, som visade sig vara fejk.

Stella Pictures

Blondinbella har sedan sin medverkan i Lets Dance blivit allt mer folkkär.
4 av 5

Blondinbella har sedan sin medverkan i Lets Dance blivit allt mer folkkär.

All Over Press

Hon bröt nyligen kontakten med sin pappa och i sommar gifter hon sig, många bollar i luften.
5 av 5

Hon bröt nyligen kontakten med sin pappa och i sommar gifter hon sig, många bollar i luften.

Stella Pictures

Nöje | 10/12/2012 12:41

Läsarna rasade efter Blondinbellas "reklaminlägg". Men allt var ett skämt. – Vi har inte sponsrat Isabella på något sätt. Sedan om det är ett skämt eller inte får hon avgöra, säger Anders Huss kommunikationsdirektör på Statoil, till Nyheter24.

I fjol erbjöds Blondinbella 7 000 kronor på faktura för en tweet av ett företag som vill marknadsföra sig via hennes twitterkonto. Hon hade då strax under 20 000 followers på Twitter. Isabella "Blondinbella" Löwengrips blogg besöks av 300 000 unika läsare varje vecka. En plattform många företag är beredda att lägga stora summor pengar på - för att få synas.

I ett inlägg publicerat i helgen hyllar 22-åringen Statoil. 

– Längtar redan till nästa stopp hos Statoil, skrev hon bland annat

Läsarna rasade mot reklaminlägget som utöver överdrivna superlativer innehöll en länk till företagets hemsida. 

– Detta var både pinsamt och patetiskt, kommenterade signaturen Sofia.

Drev med sina läsare

Men allt var ett skämt, enligt bloggerskan själv.

– Vi har inte sponsrat Isabella på något sätt. Sedan om det är ett skämt eller inte får hon avgöra, säger Anders Huss kommunikationsdirektör på Statoil, till Nyheter24

– Det hela handlade om att jag blev lite frustrerad över att allt ni tror jag gör är sponsrat, lugnade Blondinbella sina läsare i ett nytt inlägg.

Men all reklam är inte bra reklam. 

– Vi hade inte valt att göra det på det här viset, du märker nog själv på reaktionerna som kommit att det är åtminstone inte odelat positivt, utan snarare åt båda hållen, säger Anders Huss. 

Har ni fått några reaktioner på dethär inlägget, annat än i kommentarsfältet?

– Inte än, jag skulle tippa på att det kommer några Facebookinlägg, om det inte kommit något alldeles nyligen. Men då svarar vi naturligtvis på dem också, på det viset som jag svarat till dig, att vi inte sponsrat Isabella.  

I skrivande stund har en person uppmärksammat inlägget och skrivit om det på Statoils officiella sida. 

På Statoil använder man sig inte alls av bloggvärlden som marknadsföringskanal.

– Det vi gör ut mot marknaden gör vi med vårt varumärke under, det är så vi jobbar. Det betyder att vi inte jobbar via bakvägar eller genom sponsring med bloggare, säger Anders Huss och fortsätter:

– När vi vill nå våra kunder med information så gör vi det med oss själva som tydlig avsändare. Kunderna ska inte behöva fundera på vem som står bakom ett uttalande som vi gör.

Annonsörerna flydde

Nyligen tvingades Katrin Zytomierska, 35, byta plattform för sin blogg efter att flera annonsörer bojkottat bloggportalen Finest. Det efter att flera privatpersoner uppmärksammat företagen på att Zytomierska hånat 33-åriga Josephine i sin blogg. 

Genom massiv kritik via företagens Facbooksidor avslutade de samarbetet med den stora portalen under vilken Katrin Zytomierska tidigare bloggade. Företagen fick även ta emot mycket kritik för att inte vara uppmärksamma nog på i vilka forum deras annonser visas.