Nyheter24
Annons

Vd:n lämnar Ingrosso‑syskonens varumärke: “Behöver en paus”

Publicerad: 8 nov. 2025, kl. 08:33
Daniel Warance till vänster. Oliver Ingrosso, Bianca Ingrosso och Benjamin Ingrosso till höger. En utklippt bild på en hand som håller i en förpackning av Mino-pasta. Ett rött kryss i mitten av bilden.
VD:n för matvarumärket Mino kliver nu ner från rollen. Foto: Press Orkla & Pontus Lundahl/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Mino, matvarumärket som grundades av syskonen Bianca Ingrosso, Benjamin Ingrosso och Oliver Ingrosso, har på kort tid etablerat sig i svenska skafferier med produkter som pasta, risotto, tomatkonserver och sockerfria drycker. 

Sedan starten 2024 har bolaget ett styre bestående av syskontrion tillsammans med Carl LüdersMatteo Manfredi, Daniel Warence och Timothy Collins, men nu sker en förändring i ledningen, rapporterar Breakit

VD:n kliver ned 

Efter två intensiva år väljer vd:n Daniel Warence, som varit med sedan företagets start, att lämna posten. 

Warence valde att lämna sitt tidigare jobb som operativ chef för ett annat företag och tog därefter över vd-rollen i samband med lanseringen av Ingrosso‑syskonens livsmedelsmärke Mino under 2024.

Vd:n startade med uppdraget att bygga varumärket och få produkterna ut i handeln.

I en intervju med Breakit beskriver Warence anledningen till att han kliver ned. 

"Nu behöver bolaget accelerera och jag och ledningen har kommit överens om att det är dags för någon annan att ta över", säger den före detta vd:n och fortsätter.

"Jag behöver en paus och Mino behöver få in nya idéer som kan få det att lyfta ännu mer. De här åren har varit superkul och superutmanande på samma gång och jag är väldigt stolt över vad vi har åstadkommit".

Varumärket Mino lanserades av syskontrion Oliver, Bianca och Benjamin Ingrosso. Bild: Pontus Lundahl/TT

Vem tar över Mino? 

Trots ledningens ändring är det ingen nykomling som tar över rollen. 

Annons

Efter Warences avgång i september tog nämligen bolagets ordförande, techprofilen Carl Lüders, över som företagets högsta chef. 

"Daniel har ju varit med i två år och det har varit väldigt högt tempo. Han har lagt en väldigt fin grund för bolaget och nu är det dags för Minos nästa fas", säger nya vd:n och förklarar att avskedet med Warence inte var så dramatiskt.

Om Mino

Grundare: 

  • Bianca Ingrosso
  • Benjamin Ingrosso 
  • Oliver Ingrosso

Bolagsnamn: 

  • Mi‑No Market AB.
  • Varumärkesnamnet "Mino" är det taget från den italienska versionen av namnet Benjamin, nämligen Benjamino

Verksamhetsstart & lansering: 

Produktsortiment:

  • Livsmedelprodukter med inspiration från det italienska köket. 

Försäljningsfakta: 

Omsättningen under 2024 landade på cirka 42,841 miljoner kr och rörelseresultat cirka 676 000 kr.

Varumärket lanserades under 2024, nu byter Mino VD. Bild: Stella Pictures/Alamy

"Återhämta mig"

Warence beskriver tiden på Mino som intensiv men väldigt rolig och ser nu fram mot lite återhämtning. 

“Jag har inte lyft blicken på ett bra tag, så det ska bli skönt att försöka göra det nu. Och återhämta mig”, säger Daniel Warence. till Breakit

Nya projekt i horisonten

Med en ny ledning går bolagets nya vd ut med nya projekt som glimtar i horisonten.

Några av de nya satsningar som Lüders beskriver till Breakit är bland annat produktlanseringar, nya affärsben och ett nytt B2B-koncept. Men några exakta detaljer går vd:n inte in på.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons