Stockholm

"Dead space"-skaparen återvänder till rymden

Det är ett långsammare tempo i 'The Callisto protocol', jämfört med 'Call of duty'. Spelaren ska aldrig veta vad som gömmer sig runt nästa hörn. Pressbild från Plaion.
Det är ett långsammare tempo i 'The Callisto protocol', jämfört med 'Call of duty'. Spelaren ska aldrig veta vad som gömmer sig runt nästa hörn. Pressbild från Plaion. Foto: TT

Han var en av ledarna för en av världens framgångsrikaste spelserier. Men Glen Schofield lämnade Activision, åkte ut i öknen och kom tillbaka med en nygammal idé."Jag var sugen på att komma tillbaka till sciencefictionskräck", säger han.


Fakta: "The Callisto protocol"

"The Callisto protocol" är Glen Schofields nya studio Striking Distance Studios första spel.

Spelet är en berättelsedriven överlevnadsskräcktitel i tredjepersonsvy (kameran bakom huvudpersonens axel) och kretsar kring ett fängelse på Jupiters måne Callisto år 2320. Fångarna har muterat till monstruösa varelser, och måste bekämpas med skjutvapen och närstrid.

Spelet släpps den 2 december till pc, Playstation 4/5 och Xbox One/Series.

Glen Schofield grundade Activisionstudion Sledgehammer Games, som arbetat med förstapersonsskjutaren "Call of duty" – en av världens största actionserier.

Efter lanseringen av "Call of duty: WWII" 2017 lämnade han studion.

"Efter att ha skeppat tre 'COD'-spel var jag helt enkelt redo att gå vidare till en ny utmaning och göra något annat. Jag tillbringade mycket tid med att tänka på vad jag ville göra härnäst och efter att ha tillbringat två veckor ute i Arizonas öken, så kom jag tillbaka med en idé kallad 'Meteor down', vilket i princip blev 'The Callisto protocol', förklarar han i en mejlintervju med TT.

"The Callisto protocol" innehåller fiender som gör sitt bästa för att skrämma slag på spelaren. Pressbild från Plaion.

Påminner om "Dead space"

Knappt hann han klippa invigningsbandet till Striking Distance Studios lokaler i San Ramon i Kalifornien i mars 2020, innan världen stängde ned till följd av pandemin.

"Men alla motgångar till trots så har det här arbetslaget varit otroligt. Det är en grupp människor som är bland av de mest talangfulla, motståndskraftiga och passionerade som jag någonsin arbetat med", skriver han.

Hans nya spel utspelas på Jupiters måne Callisto år 2320, där spelaren ska fly ett fängelse som tagits över av illasinnade varelser. Det är svårt att undvika att dra paralleller till "Dead space", som Schofield var med och skapade vid sin tid på Visceral Games i slutet av 2000-talet.

Glen Schofield åkte ut i öknen ett par veckor för att hitta inspiration, och kom tillbaka med fröet som växte till "The Callisto protocol". Pressbild från Plaion.

"Science fiction har alltid varit min första kärlek som konstnär. Ända sedan jag var ett barn har jag dragits till genren, och det har alltid varit min kreativa mittpunkt. Samma sak med skräck", förklarar han och tillägger att det går att se spår av det i "Call of duty", genom de futuristiska striderna i "Modern warfare" och nazizombier i "WWII".

Så, vad är då skillnaden mellan att göra ett rymdskräckspel 2008 jämfört med 2022?

Inlevelsen kritisk

Visst har tekniken ändrats, men det den främst bidrar med är att förhöja inlevelsen, resonerar Schofield.

"Det är absolut kritiskt för ett skräckspel, för så fort spelaren inte tror på någonting, då är det jättesvårt att skrämma dem".

Fraktskeppspiloten Jacob krashar på Callisto och tvingas ta sig igenom högsäkerhetsfängelset och avslöja dess hemligheter. Pressbild från Plaion.

Men han förnekar att "The Callisto protocol" trots likheterna är en andlig uppföljare till "Dead space".

"Vi har aldrig sett på oss på det sättet. Vi är vår egen grej. Det är ett nytt varumärke, med nya figurer, en ny berättelse, i ett nytt universum, med ny spelmekanik på nya konsoler. Vi tror att när folk plockar upp handkontrollen, så kommer de att förstå vad vi menar.

"Är konstigt"

"Dead space" släpps för övrigt i en upputsad variant i januari, utan Schofields inblandning.

"Det är konstigt att se andra personer jobba på mitt spel utan att konsultera mig, men det är okej", säger Schofield.

Att "Callisto" och "Dead space" dessutom släpps så pass nära i tid att de konkurrerar med varandra rycker han mest på axlarna åt.

"Jag har aldrig skeppat ett spel som inte haft konkurrens. När jag jobbade på 'Call of duty' fanns det alltid något 'Battlefield'. Under mina 30 år har jag lärt mig att inte oroa mig för det. Så länge man ligger lågt och bara gör det bästa möjliga spelet, så brukar saker och ting lösa sig av sig självt", säger han.

"Vi hoppas så klart att skräck- och scififans älskar spelet, men vi tycker att det är en jättebra berättelse med massor av action för dem som gillar actionäventyrsspel", skriver Glen Schofield. Pressbild från Plaion.

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.