Ludwig van Beethoven var inte svart och dog inte av blyförgiftning, enligt en ny dna-studie. Arkivbild. - Foto: TT

Nya dna-tester tar död på myter om Beethoven

Nej, Beethoven var inte svart och han blev inte förgiftad av bly.Nya dna-tester av den berömde kompositörens hår visar att han förmodligen dog av skrumplever.

Fakta: Ludwig van Beethoven

Tysk tonsättare som föddes i Bonn 1770 och avled i Wien 1827.

Han är en centralt gestalt inom den klassiska musiken, mest känd för sin femte ("Ödessymfonin", 1808) och nionde symfoni ("Till glädjen", 1824). En del av den sista satsen i den sistnämnda används som Europahymnen. Hans stycke "Für Elise" (1810) lär sig många som börjar spela piano.

Beethoven fick runt 1800 allt sämre hörsel och blev till slut helt döv, vilket plågade honom oerhört, men han fortsatte ändå att komponera.

På söndag är det 196 år sedan Ludwig van Beethoven avled i Wien, 56 år gammal. Hans musik lever kvar i våra dagar, men också de myter som omgärdat hans liv och inte minst hans död. Beethoven var sjuklig en stor del av sitt liv och det har funnits många teorier om vad som tog livet av honom.

Nu har en grupp internationella forskare gått samman och gjort en omfattande analys av Beethovens genom, arvsmassa, från hårlockar tagna från den berömde kompositören och kunnat avfärda några av myterna, men också kunnat ta fram en teori och dödsorsaken. Resultatet publiceras i den vetenskapliga tidskriften Current Biology, skriver AFP.

Mycket alkohol

Det var förmodligen skrumplever (levercirros) som orsakade Beethovens död. Forskarna har funnit en gen som gjorde kompositören extra sårbar för just leversjukdom, samtidigt är det välkänt att Beethoven drack mycket alkohol.

— Vi tror att sjukdomen kom från en kombination av genetiska förutsättningar, väldokumenterat stort alkoholintag och en hepatit B-infektion, säger tysken Markus Nothen, en av forskarna bakom studien, till AFP.

Forskarna har däremot inte lyckats hitta någon genetisk orsak till den hörselskada som till slut gjorde Beethoven helt döv. De kunde däremot ta död på en seglivad myt som förekommit på vissa håll om att Beethoven skulle ha delvis afrikanska rötter, genom släktingar från Belgien.

Köpte hårlockar

När Beethoven avled klipptes kompositörens hår och sparades. Till sin analys köpte forskarna hela åtta hårlockar som fanns hos samlare på marknaden, uppger New York Times. Fem av dem hade exakt likadant dna och kunde dessutom på andra sätt beläggas komma från Beethoven.

En hårlock som däremot kunde avfärdas var en samling hår som tidigare använts för att leda i bevis att kompositören blev blyförgiftad. Den hårlocken är kopplad till släkten van Beethoven i Belgien, som länge trott sig härstamma från kompositören. Vilket de alltså inte gör. De fick beskedet i förra veckan.

Det kom som en chock för dem, säger den belgiske forskaren Maarten Larmuseau till New York Times.

— De visste inte hur de skulle reagera. Kopplingen till Beethoven har varit en så stor del av deras identitet.

TT