På nyöppnade Museum by Naom kan besökare betala en AI för att skapa en personligt utformad parfym.
På nyöppnade Museum by Naom kan besökare betala en AI för att skapa en personligt utformad parfym. - Foto: Foto: Magnus Lejhall / TT

"Vi försöker bygga många typer av världar"

Ett nytt "immersivt" museum har öppnat mitt i Stockholm. Där visas digital och fysisk konst, skräddarsydd för Instagram-generationen – komplett med ett AI-parfymeri.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
FAKTA: Museum by Naom

Fotografiskas grundare Angelica Broman och Janne Broman ligger bakom satsningen Museum by Naom, som öppnar 20 juni i Stockholm.

3 200 kvadratmeter med 6 utställningar från start och 14–20 utställningar planerade för framtiden. Tre scener med program planerat från hösten 2024.

Adress: Sergelgatan 8, Stockholm

Öppettider i sommar: Måndag-söndag, 08.00–22.00 (även öppet under midsommarhelgen)

AI-parfym kostar drygt 400 kronor ovanpå entrépriset.

Öppningsutställningar inkluderar:

Vince Fraser och ursula rucker, "Aṣẹ: Afro frequencies"

Karolina Henke, "Roots of reflection"

Hanna Ljungh, "How to civilize a waterfall"

Theresa Reiwer, "Decoding bias"

Fredrik Gran, "Robot synth musician"

Guillaume Marmin, "Oh Lord"

— Det har varit en lång resa till det här datumet, vilket gör det mycket känslosammare än när vi startade Fotografiska, säger medgrundaren Janne Broman.

Dagen före öppning är byggandet fortfarande i full gång på Museum by Naom. Grundarna Janne och Angelica Bromans senaste storsatsning är konstupplevelser som är "immersiva". Anglicismen är svåröversatt, men konceptet har blivit trendigt i konstvärlden de senaste åren, med uppslukande utställningar som "sköljer" över besökarna.

"Triggar flera sinnen"

— Det är en helhetsupplevelse som triggar flera sinnen. Det gör ju inte en fotoutställning nödvändigtvis. Många tror att det måste vara digitalt men vi försöker att bygga så många typer av världar som möjligt, säger vd Angelica Broman.

"Som svart person behöver du bära en metaforisk mask för att navigera genom det västerländska samhället", säger den maskerade Londonkonstnären Vince Fraser om "Aṣẹ: Afro Frequencies". En afro-surrealistisk utställning inspirerad av västafrikansk Yoruba-filosofi.

Museum by Naom kombinerar bar, designbutik och utställningar med en parfymmaskin genererad av AI-teknik som utformar dofter baserade på personlighet.

TT: Hur viktigt är det att det är sociala medier-kompatibelt?

— Det är en brottningsmatch, säger Janne Broman.

— Vad vi än gör så vill vi att det ska vara så nära felfritt vi kan komma, och det i sig är ju kompatibelt med sociala medier. Men målet är att skapa upplevelser i världsklass, säger Angelica Broman.

Angelica Broman, VD och Janne Broman, medgrundare av Museum by Naom. Fotografiskas grundare har startat den nya institutionen i Stockholm och planerar redan att expandera varumärket till andra länder.

Överflöd av plast

En mer analog utställning är Karolina Henkes "Roots of reflection". Ett rum fullt av plast och "fast fashion" som kontrasteras mot ett rum fullt av mossa och klänningar gjorda av kottar. Henke har gått från att vara modefotograf till "craftivist", och hoppas att verken kan uppmuntra till reflektion över hur vårdslös konsumtion leder till klimatförändringar och skapar fler flyktingar.

— Vi måste tänka som att vi bor på en ö. Om vi gör någon skit där borta så kommer det att drabba oss sen, säger Karolina Henke.

"Varför ska vi köpa så mycket istället för att göra något med kvalitet som inte går sönder efter fem minuter och som kan gå i arv?" Det undrar Karolina Henke, som är aktuell med den "fast fashion"-kritiska utställningen "Roots of reflection".
TT
/