"Gudstjänst", "Äkta skräck" och "Virgo" är alla exempel på svenska skräckfilmer som går på bio i höst. Den förstnämnda hade premiär redan i början av augusti, medan de andra två presenterades på Svenska filminstitutets presentation över höstens filmer.
"Virgo" är Jakob Ekvalls regidebut, och handlar om ett punkband som är ute på vägarna och turnerar, och blir inbjudna att sova hos gothtjejen Ava. Väl där börjar saker urarta.
Han inspirerades av 80-talsskräckisar som "Poltergeist", och av egna upplevelser.
— Det är mer charm och underhållning än psykologisk terror. Idéerna kommer också från när jag och mitt band har varit ute och spelat. Man åker runt i en van i Europa, sover på skumma ställen och är med om konstiga saker, säger han.

"Större acceptans"
"Äkta skräck" regisseras av Daniel Di Grado, och är en så kallad "found footage"-skräckis från SF. Filmen handlar om Nour och Linn som undersöker häxbränningarna i Ångermanland och livesänder allt.
Enligt Di Grado har skräckfilmsmakarna John Ajvide Lindqvists roman "Låt den rätte komma in" att tacka för att genren kommit in i finrummen.
— Han skrev en bok som tog sig in på kultursidorna och blev en stor succé. Det har gjort att det finns en större acceptans för den här formen av kultur, säger han.
Världsläget orsak till skräckvåg
Skräckvågen inom svensk film går även att se i titlar som "Karusell" och Joakim Lundells hajpade "Canceled" från förra året, och "Ur mörkret" som kom tidigare i år.
Att genren blivit allt mer populär på sistone tror Di Grado bland annat har med världsläget att göra.
— Det är en orolig värld just nu. Man dras oftast till det mörka när allt inte känns stabilt, för att kanalisera och ventilera det man upplever.

"Skräck kan hjälpa oss ut"
Han understryker att skräckfilmer alltid har funnits och haft en publik, men noterar att det verkar gå bättre och bättre för svensk genrefilm.
TT: Kan skräck vara räddningen för svensk film?
— Den ekonomiska krisen är ju global, men skräck tror jag kan hjälpa oss ut. Det är relativt billigt att producera, jämfört med ett kostymdrama eller en storslagen mastodontfilm.
Även Jakob Ekvall tror att resten av filmbranschen har mycket att hämta från skräcken.
— Skräck har alltid varit bra på att visa att man kan göra film med mindre budget, man kan vara mer kreativ och experimentera. Det är precis vad svensk film behöver. Man behöver ny energi, nya filmskapare och något man inte sett tidigare.