Alla danser i 'Just dance' koreograferas och filmas av riktiga människor framför greenscreen. Därefter läggs bakgrund till digitalt.
Alla danser i 'Just dance' koreograferas och filmas av riktiga människor framför greenscreen. Därefter läggs bakgrund till digitalt. - Foto: Ubisoft

Från låt till färdig dans – så görs "Just dance"

"Just dance" har på 15 år i branschen blivit experter på vad som får spelarna att skaka rumpa. Bakom kulisserna finns Spotifylistor, superkändisar – och en del kohandel – för att förvandla en hitlåt till en dans i spelserien.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev
Fakta: "Just dance"

+ "Just dance" är en spelserie från Ubisoft, där det gäller att dansa så likt figurerna på skärmen som möjligt.

+ Spelet har släppts i en årlig upplaga. Det första kom 2009 och årets, "Just dance 2025 edition" är den 16:e i ordningen.

+ Mer än 90 miljoner exemplar av "Just dance" har sålts, och spelserien har 8 miljarder visningar på sociala medier.

+ Spelserien omfattar totalt mer än 1 500 låtar, varav "Telephone" (Lady Gaga ft Beyoncé), "Baby shark" (Pinkfong JD20) och "Survivor" (Fitness version, Destiny's Child) tillhör de mest populära.

+ Spelserien skapas av Ubisoft Paris och Ubisoft Shanghai och till senaste spelet har 34 koreografer och 56 riktiga dansare medverkat. 13 av koreograferna dansar också själva.

Det är en lång process att förvandla en låt till en spelbar video i spelet 'Just dance'.
Det är en lång process att förvandla en låt till en spelbar video i spelet "Just dance".

"Just dance" har med årliga släpp och 90 miljoner sålda spel blivit en stapelvara i branschen. Varje år adderas 40 nya låtar. Matthew Tomkinson, kreativt ansvarig, berättar hur processen går till:

'När en låt som Sabrina Carpenters 'Espresso' blir en hit så ser jag till att fråga skivbolaget om den kan få vara med i spelet', säger Matthew Tomkinson.
"När en låt som Sabrina Carpenters 'Espresso' blir en hit så ser jag till att fråga skivbolaget om den kan få vara med i spelet", säger Matthew Tomkinson.

1. Låtvalet

Ingen dans utan sång. Och det ska vara en balans mellan genrer och det som passar en bred publik. Matthew Tomkinson tillbringar dagarna framför Youtube, Spotify och amerikanska musiksajten Billboard för att ha koll på aktuell musik. Kollegorna på spelstudion Ubisoft Paris kommer så klart också med tips.

— Men till syvende och sist så är det mitt ansvar. Jag har slutordet som kreativt ansvarig. Det är väldigt kul, men också mycket press att se till att vi har låtar som spelarna kommer att älska, säger han.

Oftast är det upptempo, men det finns undantag.

— Vi har lagt till "My heart will go on" med Celine Dion, som är lugnare, vilket skapar en väldigt annorlunda atmosfär. Men om vi har en bra kreativ idé bakom det, så kan det fungera, säger han.

'En del artister vill inte vara med i tv-spel, så de kommer vi aldrig att få, säger Matthew Tomkinson på Ubisoft'. Pressbild.
"En del artister vill inte vara med i tv-spel, så de kommer vi aldrig att få, säger Matthew Tomkinson på Ubisoft". Pressbild.

2. Säkra rättigheterna

Sedan börjar förhandlingarna med musikbolagen. Lady Gaga och Billie Eilish vill alltid vara med. Madonna lyckades man få med först i år. Ibland vill inte artisterna, eller så har de avtal med andra spel.

— Jag skulle gärna vilja ha med Prince, men det har vi aldrig lyckats med, säger Tomkinson.

Ibland är det kohandel – musikbolagen trycker på för att få in någon färsk artist i utbyte mot en etablerad, och ibland accepteras det.

— Jag kommer inte att ge några exempel, men ja, det du säger har faktiskt hänt.

'Just dance'-utvecklarna är en av få spelstudior som har egna kostymörer. Pressbild.
"Just dance"-utvecklarna är en av få spelstudior som har egna kostymörer. Pressbild.

3. Kreativa processen

När en låt är hemma samlas en grupp avdelningschefer på "Just dance" för att dra upp riktlinjerna för koreografin, utseendet på dansarna och bakgrunden.

— Vi berättar historier utan ord, förutom själva låttexten då. Men det är som att vi skapar en ny musikvideo till varje låt, säger Tomkinson.

Därefter går avdelningscheferna till sin grupp och skapar koreografi, kostymer, bakgrund.

4. Inspelning

I 2024 års upplaga av "Just dance" deltar 56 dansare och 34 koreografer.

— "Just dance" görs med riktig filmning i riktiga kostymer, riktiga dansare, framför greenscreen, säger Tomkinson.

Efteråt ersätts den gröna skärmen med en passande bakgrund. Oftast skapas själva koreografin för spelet, i bland inspireras man av befintlig från exempelvis låtens musikvideo.

— Vi flög exempelvis in Ava Max hit till Paris för att spela in hennes framträdande till spelet.

Varje dans har sin egen stil och Ubisofts egna kostymörer skapar plaggen. Pressbild.
Varje dans har sin egen stil och Ubisofts egna kostymörer skapar plaggen. Pressbild.

5. Koppla på kontrollerna

Dansrörelserna som sker i spelet ska jämföras med dem som spelaren gör, vilket är komplext. För att spela in rörelserna på Nintendo Switchs handkontroll dansar helt enkelt dansarna koreografin med kontrollen i handen, vars signaler spelas in och sedan jämförs med spelarna. När man använder mobiltelefonen har utvecklarna tagit hjälp av AI för att översätta dans till hur mobilen rör sig.

— Det är en väldigt komplex teknik som vi utvecklat genom åren – men när du sätter den i händerna på spelarna är det superenkelt, det finns inte ens några knappar att trycka på, säger Tomkinson.

Det färdiga resultatet som det ser ut i 'Just dance'.
Det färdiga resultatet som det ser ut i "Just dance".
TT
/
/
/

stats