Ludwig Göransson hör till de kompositörer som har ett pågående samarbete med olika regissörer. För Christopher Nolan skrev han musiken till "Tenet" och "Oppenheimer", för Ryan Coogler musiken till de två "Black Panther"-filmerna.
Det är Coogler som har regisserat Sverigeaktuella ”Sinners”, en skräckfilm som utspelas i Mississippi 1932, där bluesen går som en röd tråd genom handlingen.
— Min farsa var bluesgitarrist. Han var 15 när han köpte sin första platta med John Lee Hooker. Den musiken förändrade pappas liv, och sedan mitt. Och all musik har ju kommit från bluesen. Musiken till "Sinners" är nog min mest personliga hittills, säger Ludwig Göransson.

"Ville ha fiol"
För honom börjar ett projekt alltid med att han läser manuset och sedan sätter sig ner med regissören.
— Vi pratar, jag går igenom vad jag tänker på, vad jag blir inspirerad av, det gör regissören också. På "Oppenheimer" hade Chris från början ingen aning om vad det skulle vara för musik, men han ville ha fiol som instrument.
Ofta är musiken klar när filmen ska klippas. Många regissörer använder sig under klipparbetet av annan, äldre musik, men det gör varken Nolan eller Coogler.
Inför inspelningen av "Sinners" flyttade Göransson med sin familj till New Orleans och tillbringade tre månader där. Hans pappa kom över från Sverige och de gjorde en inspirationsresa, en "blues trail".
Jobbar med Nolan igen
Som inspirationskällor nämner han giganter som Danny Elfman, Ennio Morricone, John Williams och Bernard Hermann. Han beundrar Morricones förmåga att kombinera röster och ljud som pisksnärtar och göra det till något nytt – men konstaterar att allt ändå hänger på samarbetet med regissören.
— Folk kommer ihåg filmmusiken, men det hänger på samarbetet mellan regissören och kompositören om det ska bli riktigt bra.
Nästa jobb blir musiken till Nolans "Odysseus", som just nu spelas in i Sydeuropa.
— Jag ska resa och kolla in inspelningen. Det ska bli jättespännande. Filmen ska ha premiär i juli 2026, så jag måste vara klar några månader innan dess.
