Utgivningen av Camilla Läckbergs barnbok "Pelle Svanslös och svansjakten" sammanfaller med lanseringen av ett nytt Pelle Svanslös-land som byggts i nöjesparken Furuvik för 4,5 miljoner kronor. Deckardrottningen är också delägare i No Tail AB.
Varumärket Läckberg ger publicitet på en bokmarknad där det är viktigt att synas, konstaterar Jana Rüegg, som forskar om bland annat barnlitteratur i radio och just Pelle Svanslös.
Camilla Läckberg själv trodde att hon skulle möta "blandade reaktioner", sade hon till TT i somras.
— Jag trodde att det skulle bli ramaskri, eftersom Pelle är en del av finkulturen, det svenska kulturarvet, och enligt många tillhör jag fulkulturen. Men det kom aldrig, sade hon nyligen till Dagens Nyheter.
Förklarade världen
Gösta Knutsson såg dock knappast sitt kattuniversum som "finkultur" framhåller Jana Rüegg – för radiomannen Knutsson var Pelle Svanslös snarare underhållning med stark nutidsförankring.
— - Genom Pelle Svanslös kunde Gösta Knutsson kommentera samtidshändelser. Hans syn på barnkultur var att prata med barn på ett jämlikt sätt, att försöka förklara världen för barn.
Den svanslöse katten föddes i radio 1937 och i böckerna skildras en tid av ransonering och dyr grädde. Den tredje boken "Pelle Svanslös i Amerika" (1941) föregick medborgarrättsrörelsen och hade ett starkt antirasistiskt budskap, framhåller hon.
— Böckerna har en humanistisk värdesyn om människors lika värde. Det handlade mycket om medlöperi och om att visa civilkurage.
Fransk katt
Hur förändras då Pelle Svanslös av nya författare? Under 10-talet har Åsa och Michael Rönn etablerat Pelle Svanslös som en berättelse om antimobbning och om att "våga vara snäll", menar Jana Rüegg. Camilla Läckberg har så här långt introducerat två nya katter: Fixar-Fanny och franske Pascal.
Pernilla Oljelund, en av manusförfattarna till den hyllade julkalendern "Pelle Svanslös" från 1997, kan inte minnas att hon skrev in några nya katter alls.
— Jag tyckte att Pelle Svanslös var ett enormt bra universum som det var. Vi fick det på ett silverfat. Jag tror att det var lite heligare då, gränserna har tänjts ut något otroligt för hur respektlös man får vara mot ett verk, säger hon med tillägget att hon välkomnar uppdateringar.
— Men jag tycker det är viktigt att det görs i samma anda och med varsam hand.
