— Det ska bli intressant att se hur juryn väljer, det här är ju två så helt olika filmer, säger Desplat till TT.
Med runt 260 filmmusikkompositioner på sitt cv, och fler priser (Oscars, Emmystatyetter, Golden Globe-priser med mera) är Alexandre Desplat en av världens mest hyllade och belönade i genren.

Samarbetar med Wes Anderson
Han har etablerat samarbete med flera regissörer, inte minst nu Cannes-aktuelle Wes Anderson. ”The Phoenician scheme” är deras sjunde film tillsammans.
— När det gäller Wes, skriver jag långa musikstycken och skickar dem sedan till honom, varefter han i klipprummet plockar och väljer. Det är den ende av de regissörer jag arbetar med som gör så.
Desplat läser alltid manusen eller åtminstone en tidig version av dem.
— Sedan jobbar jag med olika teman. Jag kan aldrig arbeta med två olika filmer samtidigt. Det skulle bli kortslutning i hjärnan om jag skulle gå fram och tillbaka. Det är skönt att kunna arbeta i olika genrer.
Kontakt med Tarik Saleh fick han genom sin agent. Salehs filmer går alltid mycket bra i Frankrike, och den i Paris bosatte Desplat hade sett "Nile Hilton incident" och "Boy from heaven" och sagt det till sin agent.
— Sedan sammanförde agenten mig och Tarek och jag tyckte mycket om att arbeta med honom.

Gillar kontinuitet
Om det blir fler samarbeten med Tarik Saleh är ännu inte säkert. Denne vet ännu inte vad han ska göra härnäst. Men klart är Desplat tycker om kontinuerliga samarbeten. Förutom för Wes Anderson har han gjort flera soundtrack för bland annat Stephen Frears och Guillermo del Toro. Men händer det aldrig att det skär sig, att han säger "aldrig mer"? Han skrattar och säger "titta på mitt cv".
Där kan man se att han bara har jobbat för Lasse Hallström när han skrev musiken till "Casanova". Är de ovänner?
— Nej, absolut inte. Jag skulle gärna göra mer för Lasse. Men han har inte hört av sig. Det blir ju så där ibland. En regissör byter fotograf eller kompositör eller andra från film till film. Någon gång kan det kanske såra lite.