Trots kontroverser och protester kring Israels deltagande i tävlingen flockades tv-tittarna till Eurovision Song Contest i högre grad än 2024.
De tre tv-sändningarna från Basel i Schweiz sågs av sammanlagt 166 miljoner, visar siffror från EBU. Det är tre miljoner fler än fjolårets sändningar från Malmö.
EBU skriver att musiktävlingen är allra mest populär i de nordiska länderna Island hade flest tittare per capita men Finland hade den högsta andelen tv-tittare sedan tävlingen startade, 90,5 procent av dem som såg på tv såg Eurovision.
Man lyfter också fram att andelen yngre tv-tittare i åldern 15–24 var rekordhögt, 60,4 procent av tittarna i åldersgruppen såg Eurovision. Dessutom hade man rekordpublik på Youtube, 12,1 miljoner tittare såg finalen via Eurovisions egen Youtube-kanal.
Samtidigt når tittarsiffrorna i tv inte upp till rekordåret 2016, då tävlingen sändes från Stockholm och nådde 204 miljoner tittare.