Vi sätter oss bredvid ett foto av Coldplay som badar i Santa Monica.
— Jag minns att jag förlorade min kamera i havet den dagen. Saltvattnet var inte snällt mot den, säger Anton Corbijn.
På väggarna hänger hans berömda porträtt av Annie Lennox, U2, Björk, Depeche Mode, Nelson Mandela, Ai Wei Wei. Kaffe hjälper Anton Corbijn att kvickna till efter en överraskningsfest kvällen innan för att fira hans 70-årsdag.
— Min fru sade att hon skulle ta med mig på en romantisk middag på en båt men när jag kom dit var alla mina vänner där, säger han med ett leende.
”Vill göra det resten av mitt liv”
Anton Corbijn är född och uppvuxen i Holland och tog sina första bilder 28 augusti 1972. Familjen hade precis flyttat till Groningen och ett band spelade på torget i stan.
— Jag använde min fars kamera och tog nio bilder. De var inte särskilt bra men jag var tillräckligt robust för att skicka in sex av dem till en tidning, och de publicerade tre. Jag tänkte wow, det här vill jag göra resten av mitt liv.

Nya mysterier
Utställningen på Fotografiska i Stockholm täcker flera olika perioder av karriären. Från de tidiga åren i London som fotograf för NME till mer experimentella projekt, som Corbijns fejkade paparazzibilder.
— Med paparazzibildernas framfart försvann mysteriet mer och mer. Så jag tänkte skapa nya mysterier och började arbeta som en paparazzifotograf. Jag satte människor i vissa scenarier och använde en kamera med blixt. Björk gick omkring med en docka någonstans, det såg ganska mordiskt ut. Och Nick Cave som en predikant med en bibel. Det var lekfullt på ett sätt, men det hade också en djupare mening.
Corbijn blev även regissör. Mest känd är hans biopic ”Control” (2007) om bandet Joy Division. Sedan gick han vidare till att göra thrillers med George Clooney och Philip Seymour Hoffman.
— Det är samma anledning till att jag gick från vanlig kamera till Hasselblad, så jag måste tänka om kring komposition. Man måste utmana sig själv. Och om man blir framgångsrik är det väldigt lätt att inte utmana sig själv.
Många fotografer idoliserar dig, har du några råd till dem?
— Om du försöker kopiera andra kommer det aldrig att bli fantastiskt eller betydelsefullt. Du måste hitta något i din egen karaktär som talar genom kameran, säger Anton Corbijn.