I ett underbemannat polisdistrikt i Klarakvarteren i Stockholm inleds i slutet av 1950-talet ett ”djärvt experiment”: Sveriges första kvinnliga poliser ansluter till poliskåren. När Netflix nu gör tv-serie om pionjärerna tar man avstamp i verkliga händelser.
I ”Skiftet” spelar Josefin Asplund polisen Karin, som tillsammans med sina kollegor försöker navigera det stora motstånd de nyutexaminerade möter – såväl från allmänheten som från sina manliga kollegor.
— De här kvinnorna fick gå igenom väldigt mycket, och det var nog väldigt mycket värre än vad vi visar i serien. Det fanns en otrolig misstro mot att de skulle klara av det, säger hon.
”Rent guld”
Hiphop och punk ljudsätter serien, som samtidigt är ett kostymdrama där opraktiska snäva kjolar, strumpbyxor och klackar utgör de kvinnliga polisernas uniform.
Att få porträttera en person från en annan tid beskriver Josefin Asplund som ”rent och skärt guld”:
— Scenografi, kostym och mask är till stor hjälp när man ska hitta sin karaktär och sin roll i en annan tid. För mig har det varit väldigt häftigt att tänka sig in att det här faktiskt har hänt de här personerna, säger hon.
Något som förvånat Asplund under arbetet med ”Skiftet” är vilket mod de 14 kvinnor som i verkligheten gick den första polisutbildningen för kvinnor måste ha haft.
— Det krävdes riktigt mycket för en kvinna på 50-talet att ta det steget, även om kvinnlig arbetskraft behövdes under och efter andra världskriget. Till viss del finns det säkert fortfarande en misstro gentemot kvinnor inom poliskåren, men det är ju inte i närheten av hur det var 1958, säger hon.
Förändra
Nu hoppas Asplund att en modern publik ska uppskatta ”Skiftet” för berättelsen om kvinnor som vill förändra och förbättra.
— Jag hoppas att man ska få förståelse för hur mycket skit kvinnor har fått ta – och tar. Serien handlar om unga kvinnor med ett driv och en vilja att göra Stockholm bättre, och som samtidigt kämpar för kvinnors rättigheter, men också för människors rättigheter överlag, säger hon.
