Efter att ha avslutat ett intensivt turnerande i början på året kände Miriam Bryant att något var fel.
— Det är väldigt kul med turné, med mycket folk och stor produktion. Samtidigt var allt så tidskodat och minutiöst och jag behövde stänga av alla känslor för att kunna ro allt i hamn, säger hon.
Den nya ep:n “Isby sessions” är ett urval av Miriam Bryants tidigare låtar, både äldre och nyare, däribland “Okej att dö”. Hon kände ett starkt behov av att omtolka sina låtar och ge dem ett mer rått och avskalat uttryck, för att komma så långt bort som möjligt från studiotricks, det alltför komponerade, pålagda och “tracksiga”.

”Dopad” musik
Musikmakandet överlag har blivit så automatiserat att det känns som dopning, anser Miriam Bryant. Och för henne själv gick det till sist så långt att hon inte kände igen sin egen röst när hon hörde inspelningarna.
Kort därpå kom krampen i stämbanden. Läkarna kunde dock inte hitta något fel, och menade att det var psykosomatiskt.
— Jag tyckte att allting lät spänt och krystat, säger hon.
Där och då växte paranoian.
— Jag fick enormt dåligt självförtroende. Rösten, mitt instrument, var trasigt. Rösten som är min identitet. Om den inte funkar, vem är jag då?
Sjöng från hjärtat
Arbetet med skivan har varit en process för henne att hitta tillbaka till sig själv och ett mer ursprungligt uttryck.
— För en gångs skull sjöng jag utan lurar, jag bara stod rätt upp och ner och sjöng rakt ut i ett rum. Jag hade nästan glömt bort hur det kändes, naturligt ljud. Det var underbart.
Till våren väntar en turné med konserthusspelningar som enligt artisten kommer att vara i ett intimt format. Ingen autotune så långt örat kan nå. Inga feta led-skärmar. Miriam Bryant säger att hon mår bra nu och är taggad inför turnén.
— 2026 blir året då jag vänder blad, försöker ha mer kul och få mer självdistans. Jag ska ägna mig åt det jag egentligen tycker är viktigt.




