Nyheter24
Annons

Iranska Oscarshoppet: Framgången skyddar

Publicerad: 24 nov. 2025, kl. 07:00
Jafar Panahi är en av Irans mest internationellt erkända filmskapare. Foto: Jessica Gow/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Det är en trött Jafar Panahi som tar emot journalist efter journalist i hotellsviten i Stockholm. Under en period förbjöds han både att lämna Iran och prata med medier. Veckorna innan Oscarsnomineringarna offentliggörs är det som om han tar igen för förlorad tid.

Trots internationella framgångar, som att belönas med Guldpalmen vid årets Cannesfestival, är hans filmer fortfarande förbjudna i Iran, där de spelas in.

— Man försöker hitta andra sätt. Vi skickar filmerna till festivaler och ibland visas de där. När filmen väl synts utomlands så kommer den tillbaka till Iran och det samhälle som inspirerat den, säger han.

Sättet att nå iranierna skildras i filmen ”Taxi Teheran” från 2015, där en rollfigur lever på att sälja piratkopior av filmer som totalförbjuds i den islamiska republiken.

Inspirerad av fängelset

Hans nu aktuella ”Det var bara en olycka” är inspirerad av berättelser som Panahi hörde hos medfångar när han för ett par år sedan satt fängslad i sju månader på grund av sitt filmskapande.

Annons

Den Oscarstippade filmen handlar om en före detta politisk fånge som tror sig stöta på en fängelseanställd som torterat honom. Innan han tar ut sin hämnd måste han dock söka upp andra som överlevt Irans skräckfängelser för att säkerställa att mannen verkligen är den han tror.

En märkbart rörd Jafar Panahi tog emot Guldpalmen för filmen "Det var bara en olycka" vid årets filmfestival i Cannes. I sitt tacktal uppmanade han iranier att enas "för ett fritt Iran".
En märkbart rörd Jafar Panahi tog emot Guldpalmen för filmen "Det var bara en olycka" vid årets filmfestival i Cannes. I sitt tacktal uppmanade han iranier att enas "för ett fritt Iran".

Likt många andra av Jafar Panahis filmer utspelas den till stor del i en bil – där behöver han nämligen inte söka myndigheternas tillstånd för att filma. Han måste ständigt vidta säkerhetsåtgärder och ger aldrig ut hela manus till sitt team. Skådespelarna får läsa sina repliker kort före inspelningarna.

Beslagtogs nästan

När det bara återstod några få scener kvar att filma stoppades teamet av säkerhetsstyrkor som beslagtog deras utrustning. Men Jafar Panahi, som efter flera års filmförbud och två rundor i fängelse vant sig vid regimens hökögon, hade redan hunnit säkerhetskopiera allt material och gömt undan det.

Annons

Utifrån kan det vara svårt att förstå hur man kan leva under sådant förtryck, säger han.

— Men under de omständigheterna så försöker man bara hitta det bästa sättet att överleva på.

Trots riskerna har han inga planer på att sluta göra film.

— Det är det enda jobbet jag kan.

Jafar Panahis filmer handlar ofta om maktstrukturer och sociala frågor i Iran.
Jafar Panahis filmer handlar ofta om maktstrukturer och sociala frågor i Iran.

Fakta: Fängslad och Guldpalmsbelönad

Jafar Panahi, född 1960 i staden Mianeh, är en av Irans mest internationellt erkända filmskapare.

Han beskriver sig själv som en social filmskapare, och hans verk behandlar ofta frågor om maktstrukturer och förtryck.

Han har vid två tillfällen suttit i fängelse av politiska skäl och belagts med både reseförbud och förbud mot att göra film.

Trots det har han fortsatt sitt skapande, genom att till exempel spela in filmer i smyg med sin mobilkamera medan han befinner sig i husarrest.

År 2025 tilldelades han Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes för sin film ”Det var bara en olycka”.

I sitt tacktal uppmanade Panahi alla iranier i hela världen att enas och tillsammans kämpa för ett ”fritt Iran".

Filmen har skickats in som Frankrikes bidrag till Oscarsgalan, där den bedöms ha goda chanser. Den har svensk premiär den 28 november.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons