Camilla Gervide: Att krossa eller bli krossad

KRÖNIKA. Det var lite do or die för vår egen lilla Manspojke i Torsdagens Dusseldorfska semifinal.Skulle rutan krossas? Skulle han, likt ett litet barn få ett tantrum och skrika FUUUUCK inför 100 miljoner tittare eller skulle han få in en fullträff och ta oss till final?


Ett mer ojämt startfält mellan semifinal ett och två får man leta efter, så det var inte alldeles självklart att rutkrossaren skulle lyckas återta den svenska hedern.

Jag tycker det är som att jämföra ett musikalspex från en sjätteklass från Orminge med en världsproduktion på Broadway. De spelar inte riktigt i samma liga så att säga.

Samma orättvisa som regerade i de svenska deltävlingarna pågick även här och bidrag från den första semifinalen som är långt sämre än några av de utröstade bidragen i semifinal två gick vidare just för att startfältet var rent skräp, medan andra långt bättre bidrag från tävling två fick se sig besegrade.

En våg av kollektiva Walk of Shames drar just nu över Europa.

Eric Saade knep som sagt den allra sista finalplatsen och enligt den facebooktråd jag var hetsigt involverad i så satt folk runt om i Sverige och bet på naglarna och hyperventilerade. Men som på det berömda f**thåret så gick det faktiskt hela vägen och jag kände hur min patriotism växte lite i mitt schlagerbröst. Håller jag rent av på att bli en Saadist?

Dock kan jag inte låta bli att skaka på huvudet.

Vad är det som pågår? Egentligen?

Om Lady Gaga och Adam Lambert någonsin skulle göra en insats och kollektivt yngla av sig så skulle det resultera i två små Willy Wonka-liknande tvillingar vid namn Jedward.

Jag förstår helt enkelt inte grejen!

Vad jag dock förstår är att Jedward och sångaren i Danmarks bidrag förmodligen använder samma stylist och tillsammans är ansvariga för ungefär hälften av hålen i ozonlagret.

I dag startar Eric Saade direkt efter de två, glittrande studsbollarna från Irland så vi kan nog räkna med en popkollision av sällan skådat slag.

Släng sedan in den där ryska pojkvaskern som nu gråter ut i media eftersom Eric Saade inte vill försonas med honom och vi finner oss själva i en liten ormgrop av popsnören.

Glitter, glamor och glaskross.

En vinnande kombination.

Eric Saade fick oss att sträcka lite på oss hemma i TV-sofforna och trots att han fortfarande är långt i fram en vinst så har vi i alla fall sluppit den där dumstruten som Anna Bergendahl så passande tryckte ner runt hjässan på SchlagerSverige efter floppen i Oslo.

Vi har sluppit boskapsvangnen och har återigen fått flytta upp i förstaklass på Schlagertåget.

Thank you, Manboy!

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Därför känner du igen Kerstin Linden i nya "Ronja Rövardotter" på Netflix

Sanningen om Victoria Silvstedt och Maurice Debbah – det gör han egentligen

1 timme sedan
Victoria Silvstedt är den svenska modellen och sedemera börsproffset som trollbundit svenskarna sedan sitt genombrott i början an 1990-talet. Än idag är det många ute i stugorna som är nyfikna på Victoria – här har Nyheter24 sammanställt de vanligaste frågorna svenskarna googlar om Victoria – hennes längd, ålder, ex-man, pojkvän, barn och mycket mer.

Tittarnas anklagelse mot juryn i Sveriges mästerkock 2024: "Blev påhoppad"

1 timme sedan
Sveriges mästerkock 2024 är i full gång och i det senaste avsnittet fick Hugo, 25, lämna tävlingen – något som fått tittarna att reagera.

Fares spel fortsätter att sälja i miljoner

1 timme sedan
Josef Fares "It takes two" fortsätter att sälja i mångmiljontal. Nu har spelet, utvecklat av svenska Hazelight, passerat 16 miljoner sålda exemplar, meddelar bolaget på X i samband med att spelet fyller tre år.

Kritik mot utredning om kulturell samverkan

2 timmar sedan
Hård kritik riktas mot utredningen av kultursamverkansmodellen – och Kulturrådet avstyrker samtliga förslag.

Rikard Wolffs artistliv blir konsertmonolog

3 timmar sedan
En ny föreställning hyllar Rikard Wolffs kulturgärning. "La vie en Wolff" får premiär på Kulturhuset stadsteatern i Stockholm 8 maj, i regi av Olof Hanson. Den tar avstamp i Wolffs egen prosa och hans musikaliska verk.