Sedan i förra veckan är det flera inställda tåg och personalbrist efter att pendeltåg i Stockholm börjat köra utan tågvärdar.
Sedan i förra veckan är det flera inställda tåg och personalbrist efter att pendeltåg i Stockholm börjat köra utan tågvärdar. - Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT/Jessica Gow/TT

Lokförare protesterar mot MTR som tagit bort tågvärdarna: "Mår dåligt"

Sedan i förra veckan är det flera inställda tåg och personalbrist efter att pendeltåg i Stockholm börjat köra utan tågvärdar. Beslutet upprör de anställda som menar att det äventyrar lokförarnas men även resenärernas säkerhet.


I förra veckan började hälften av alla pendeltåg i Stockholmstrakten köras utan tågvärdar. Facket reagerade starkt mot beslutet och menar att MTR inte kan upprätthålla säkerheten utan värdar.

Flera förare har nu enligt facket sjukskrivit sig för att de mår dåligt och är oroliga över att de ska behöva köra tågen utan tågvärd. Facket menar även att flera förare inte fått ordentlig utbildning och förberedelse för att kunna hantera en kamerautrustning som ska ersätta tågvärdarna.

– Det är kort och gott ett uttryck för att MTR struntar i säkerheten ombord på tågen. Och vi som arbetar ombord förväntas att alltid sätta säkerheten främst. Det blir en motsägelse helt enkelt, säger Rainer Andersson, vice ordförande i Sekos pendelklubb, till Nyheter24.

Tågvärdarna hoppades in i det sista

MTR har under en längre tid arbetat med att fasa ut pendeltågens tågvärdar, vilket grundar sig i ett politiskt beslut om att cirka 350 tågvärdars arbete i stället ska skötas med kameror. 

– Beslutet togs formellt av politikerna i trafiknämnden i juni 2021. Så vi har känt till dessa planer i cirka 1,5 år och många förare har redan slutat på grund av detta och ännu fler kommer att sluta nu när det i praktiken är genomfört. Många har nog hoppats in i det sista att det ändå inte skulle bli så att tågvärdarna försvinner från tågen. 

Lokförare sjukskrev sig i protest

– Det är Trafiknämnden i regionen som beslutat om det. Vi agerar på uppdrag av Trafikförvaltningen genom att ta fram och implementera en teknisk och operationell lösning samt att erbjuda alla berörda tågvärdar nya tjänster inom MTR, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen till Nyheter24 och tillägger:

– Vi förstår att det är en stor förändring för många men vi är övertygade om att den tekniska och operationella lösning som är framtagen är både säker och trygg för resenärer och medarbetare.

När beslutet började gälla förra onsdagen sjukskrev sig flera lokförare i protest och flera avgångar blev inställda. Enligt Rainer Andersson mår flera förare och tågvärdar dåligt på grund av att MTR inte kommunicerat med personalen.

– Man struntar i vår yrkeserfarenhet och personalens säkerhetsmässiga motargument mot att ersätta tågvärdarna med kameror. Den enda "hjälp" som MTR erbjuder de som mår dåligt av detta är en telefontid hos Falck Healtcare.

Rainer Andersson berättar vidare att de anställda främst behöver svar på de praktiska problemen som kan uppstå när föraren är ensam om att hantera de problem som uppstår ombord på tåget. Ett tåg med uppemot 1500 resenärer, betonar han. "Vem kan vara ensam och hantera detta?" undrar han.

MTR för en dialog med de anställda

MTR berättar att de på grund av sjukskrivningar tagit fram ett anpassat trafikupplägg som innebär cirka 17 procent färre pendeltåg än vanligt, vilket ska skapa en mer förutsägbar och pålitlig trafik för alla resenärer.

Niklas Ekström berättar att de för en dialog med varje "individ för att säkerställa" att de får det de behöver för att kunna återgå till att köra pendeltågen.

"Fortsätter kräva att säkerheten sätts främst"

– Vad vi hoppas på som vi ännu inte har gett upp utan fortsätter kräva är att säkerheten sätts främst, våra resenärer och allmänheten sätter press på våra politiker så att de river upp detta. Det kaos vi nu har i trafiken, en upprepning av kaoset i december, är inget annat än en följd av MTR:s kameraprojekt, säger Rainer Andersson.

Han räds för att problemen kommer kvarstå med förseningar och trafikstrul om kameraprojektet fullföljs.

– Vi känner idag ett starkt stöd från många resenärer som har insett att det är vi som arbetar ombord på tågen som värnar om säkerheten. Vilket vi dessvärre inte kan påstå att vår arbetsgivare och politikerna i trafiknämnden gör, avslutar Rainer Andersson.

SL
/
MTR
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!