Kvinna fastnade i hiss – tvingas böta 80 000
Två kvinnor och en liten pojke fastnade i en hiss, nu tvingas en av kvinnorna böta 80 000 kronor till hyresvärden.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Det var i fjol som en kvinna fastnade i hissen i sitt hyreshus i Stockholm. Några månader senare damp det ner en saftig faktura i brevlådan.
– Jag har aldrig varit med om att en hyresgäst måste betala 80 000 efter att ha fastnat i en hiss, säger Jens Wahlström, jurist på Hyresgästföreningen i Region Stockholm, till tidningen Hem & Hyra.
LÄS MER: Hyresvärd trakasserade boende i åratal – blir av med huset
"Skrek och ropade efter hjälp"
Kvinnan – som vi kan kalla för Sonja, var inte den enda som satt fast. I hissen befann sig även en höggravid kvinna och en liten pojke.
– Jag blev rädd och minns inte allt som hände, säger Sonja i en intervju med Hem & Hyra
Hon berättar även att när ingen kom för att hjälpa till så började oron urarta sig.
– Några skrek och ropade efter hjälp, säger hon.
LÄS MER: Hyresgästen från helvetet – lade sprängmedel i ytterdörren
Tvingas böta 80 000 kronor
När hjälpen inte kom ringde Sonja på larmtelefonen, och efter en timme blev de hjälpa ut av en man. Bara några månader senare fick Sonja en chock när Ikano Bostad skickade en faktura till henne på 79 162 kronor ”för skadegörelse på hiss och hisskorg den 18 december 2023”.
– När jag ringde till bolaget och berättade att jag inte förstört något, sa de bara "vem skulle det annars varit?", säger Sonja till Hem & Hyra.
Jens Wahlström, som kommer att vara Sonjas ombud, har bett henne bestrida kravet.
– Det enda Sonja kan göra är att fortsätta att bestrida kraven mot henne. Väljer Ikano Bostad till slut att ta detta till domstol behöver de kunna förklara varför hon ska betala och även styrka att hon förstört hissen. Då räcker det inte att bara påstå saker, säger Wahlström.
LÄS MER: 800 kronor i böter – om du slänger bananskal här
Hyresvärdens svar
I ett mejl till Hem & Hyra skriver bolagets kommunikationschef Charlotte Kjellberg att de bedömer att hyresgästen varit ansvarig för skadan, och därför bör vända sig till sitt hemförsäkringsbolag. Jens Wahlström anser att detta är väldigt anmärkningsvärt, då det inte finns något som styrker att Sonja ska ha varit orsaken till skadorna.
MISSA INTE: Varning för paketbluff – om du har fått det här meddelandet