SSU:s förbundsordförande Jytte Guteland berättar att de unga socialdemokraterna ska satsa på...
1 av 3
SSU:s förbundsordförande Jytte Guteland berättar att de unga socialdemokraterna ska satsa på... - Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX
...tevereklam på temat...
2 av 3
...tevereklam på temat...
...ungdomsarbetslösheten.
3 av 3
...ungdomsarbetslösheten.

SSU gör politisk tevereklam

"En ovälkommen amerikanisering av politiken."


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

I april tänker socialdemokraternas ungdomsförbund SSU sända tevereklam.

I veckan skrev de kontrakt med TV4 och blir därmed det första politiska ungdomsförbundet som använder tevereklam för att nå ut med politiken.

- Vi förstår att politisk reklam kommer att väcka reaktioner. Sannolikt lär åsikten att det innebär en ovälkommen amerikanisering av politiken att luftas. Vi tänker dock inte att ägna oss åt negativa kampanjmetoder likt de i USA, skriver SSU:s förbundsordförande Jytte Guteland på SvD Brännpunkt.

Teve är ett ofrånkomligt medium om man vill nå den unga generationen, menar de unga socialdemokraterna. Och det politiska budskapet är också riktat just till de yngre väljarna:

- Med vår reklamfilm vill vi visa att var fjärde ung i Sverige i dag är arbetslös. Siffrorna kommer från SCB och vi menar att de bör utgöra en värdefull information till väljarna. Med vår reklam vill vi också betona att det finns ett alternativ till den politik som förs i dag, skriver Jytte Guteland på SvD Brännpunkt.

SSU
/
/
/
/
/
/
/
/