Kunderna rasar på Försäkringskassan

Försäkringskassan: De har all rätt.


SVERIGE. Otillräcklig service. Sena utbetalningar av sjukersättning och föräldrapenning. Nu bombas Försäkringskassan med klagomål.

– Problemet är att vi har haft långa handläggningstider så att människor har haft anledning att klaga. Det är deras goda rätt att göra det, säger Adriana Lender, generaldirektör på Försäkringskassan till Ekot.

Under andra halvåret 2008 inkom 1 774 klagomål om handläggningar, jämfört med samma period förra året då de var under 1 000. Dessutom krävde 100 fler än året innan skadestånd från kassan.

Det är inte första året som Försäkringskassan kritiseras. Återigen skyller Generaldirektören felen på den nya personalen.

– Det är väldigt mycket beroende på att vi har organiserat om och så har vi många medarbetare som är nya på sina jobb, säger hon till Ekot.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!