Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Sex vetenskapliga tips för att bli lycklig

Deppig? Ta del av vetenskapliga tips för att bli gladare.
1 av 3

Deppig? Ta del av vetenskapliga tips för att bli gladare.

Som att klappa katten och lukta på rosorna, till exempel.
2 av 3

Som att klappa katten och lukta på rosorna, till exempel.

Ap

...eller dricka ett extra glas mjölk. Se nedan varför.
3 av 3

...eller dricka ett extra glas mjölk. Se nedan varför.

TT NYHETSBYRÅN

Nyheter | 22/03/2014 13:16

Deppig och allmänt trött på livet? Här är vetenskapsmännens riktiga tips som får veckorna fram till semestern att kännas lite lättare.

Vill du mörda någon när väckarklockans signal ljuder på morgonen? Avskyr du de högljudda bussresenärerna och längtar mest efter att få dra ner gardinen efter jobbet? 

Lugn. Nyheter24 ger dig sex vetenskapliga tips för hur du faktiskt blir lyckligare i vardagen. Läs, begrunda och imorgon är det du som skuttar in på bussen med ett vad-som-än-händer-så-är-livet-fantastiskt-leende. 

1, Glädje ÄR faktiskt ditt eget val. 

Okej, det kanske är svårt att hålla styr på humörsvängningarna om din rumskompis fanatiskt övar på sin fiolläxa varje lördagsförmiddag. Men forskning visar faktiskt att hela 40% av vårt humör kan vi styra själva (även om det påverkas av gener och roomies). Bland annat kan du medvetet göra dig lite gladare genom att vara i nuet, öva på att vara tacksam över små saker och lyssna på "happy" musik. 

2, Lukta dig till lycka. 

Forskare vid Floridas universitet har upptäckt att doften av blommor faktiskt har en positiv inverkan på våra känslor.  I en undersökning har det visat sig att personer som får blommor blir mycket gladare än de som exempelvis får ett ljus. Kanske är dags att behålla den där buketten till dejten själv? 

3, Det blir bättre (på riktigt). 

Mormors gamla visdomsord "Det går över tills du gifter dig" visar sig stämma mer än man kan tro. Resultat från undersökningen 2013 Harris Poll visar att nästan 50 procent av amerikaner över 65 år är väldigt lyckliga, medan motsvarande siffra bland de som är mellan 18-24 bara är 31 procent. 

4, Tillbakablickar får dig att känna dig mindre ensam

Rota fram semesterbilderna och inspireras än en gång av mormor. Minnen hjälper dig nämligen att känna dig mer värdefull och gör det lättare för dig att vara optimistisk, visar en studie.  Att tillåta dig själv vara nostalgisk får dig även att känna mindre ensamhet. Fredagshäng med fotoalbumet, check. 

5, Glad-mat istället för smal-mat. 

Mat som nötter, kyckling och mjölk innehåller höga halter av Tryptofan. Det kan i sin tur leda till en ökad producering av serotonin, ämnet vi alla suktar efter för att bli saligt lyckliga. 

6, Akutläge? Klappa katten

Krisar det på leende fronten rejält? Haffa grannens hund och mys. När vi klappar våra håriga vänner frigörs Oxytocin   även kallat mys-hormonet, som omedelbart gör oss gladare, sänker vårt blodtryck och lindrar stress.