Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Här är 13 tips för att bli lyckligare på jobbet

- 12/01/2019, 19:25

Julledigheten är över och de flesta är tillbaka på arbetet. Och visst kan det kännas riktigt motigt? Även om man egentligen är ganska nöjd med sitt jobb. Här är 13 tips på hur du kan känna dig lyckligare på jobbet.

Många kan nog känna igen sig i att det kan vara kämpigt att börja arbeta igen efter en lång ledighet – trots att man egentligen är väldigt nöjd med sitt jobb. 

Om du jobbar 40 timmar per vecka innebär det att du tillbringar nära en fjärdedel av din tid på arbetet. Och givetvis vill du tillbringa alla ditt livs timmar lycklig. 

Business Insider har med hjälp från karriärexperter listat 13 tips på hur du kan bli lyckligare på jobbet: 

1. Prioritera din professionella utveckling 

Som med många saker i livet handlar lycka på jobbet om din egen mentala inställning. Du blir lycklig genom att veta att du kan växa och utvecklas på din arbetsplats. Du kan exempelvis öka din professionella utveckling genom att ta en kurs. 

2. Ta reda på vad som verkligen motiverar dig 

Många individer känner sig olyckliga på jobbet för att de inte har funderat ut och definierat vad som verkligen motiverar dem. Det resulterar i att de inte riktigt känner sig meningsfulla på jobbet. 

3. Genomför en energirevision 

Skriv ner alla dina arbetsuppgifter de närmaste tre dagarna och utvärdera sedan vilka uppgifter som fyller dig med energi och vilka som dränerar dig. Fråga dig själv om du kan göra mindre av det som bara tar din energi utan att ge något tillbaka. 

Karriärtips.
Fundera ut vad som verkligen motiverar dig för att bli lyckligare på jobbet. Bildkälla: Unsplash

4. Ta ett par 10-15 minuter långa pauser 

Ta ett par 10-15 minuter långa pauser för dig själv under dagen. Meditera, ta en promenad, stretcha, lyssna på musik eller liknande. Om du ger dig själv mer egentid för att varva ner kan du känna dig mer harmonisk och taggad på dina arbetsuppgifter. 

5. Skaffa dig en ”smile file” 

Sluta jämföra dig med okända människor på nätet. Skaffa dig en ”smile file” där du listar prestationer, komplimanger och tack som du har fått från riktiga människor. 

6. Påminn dig själv om varför du tycker om ditt jobb 

Påminn dig om varför du såg framemot att arbeta på ditt jobb från första början. Många gånger är vi super-exalterade över att börja på vårt nya jobb, men med tiden är det lätt att stress tar död på den gnistan. 

7. Var disciplinerad med vila och balans 

Man kan inte hälla från en tom kopp. För att hålla energinivån på topp, produktionen och engagemanget uppe är det viktigt att prioritera balans och pauser. Om vi tar hand om oss själva och prioriterar sömn, vatten, hälsosam mat och träning är det större chans att vi känner oss lyckliga på jobbet. 

Karriärtips.
Det är viktigt att ta hand om sin hälsa och prioritera vila för att känna sig lycklig på arbetet. Bildkälla: Unsplash

8. Var inte tillgänglig dygnet runt 

Om det inte är en nödsituation eller några unika omständigheter ska anställda inte behöva vara - eller känna att de bör vara - tillgängliga dygnet runt. 

9. Bygg upp ett nätverk 

Några av våra djupaste relationer formar vi på arbetet. Vi behöver vänner, mentorer och rådgivare för att bolla idéer, brainstorma, muntra upp oss och hitta lösningar med samt emellanåt fira av veckan med. Bygg upp ditt nätverk genom att utveckla meningsfulla relationer med människor du beundrar och respekterar – som stödjer dig i din karriärutveckling och bryr sig om ditt välmående. 

10. Förena ditt arbete med dina egna värderingar 

För att känna sig lyckligare på jobbet är det viktigt att du kopplar det till dina egna värderingar. Även om ditt jobb inte fyller ett stort syfte kan du ändå arbeta utifrån dina egna värderingar. Dessa kan omfatta att behandla andra människor bra, lära andra, göra ditt bästa, jobba hårt och vara en förebild för andra. Att ha dina egna ideal i åtanke ger mening åt ditt arbete. 

11. Begränsa tiden med negativa medarbetare 

Vissa människor klagar på sitt arbete och skvallrar på jobbet. Undvik sådana människor i möjligaste mån. Spendera istället tiden med de som är peppande och positiva – det kommer att gynna dig i längden. 

12. Prata med din chef oftare 

Ett bra sätt att känna sig lyckligare på jobbet är genom att regelbundet prata med din chef. Det kan kännas lite obekvämt och nervöst att prata med sin chef, men det kommer hjälpa dig att upptäckta möjligheter – ta reda på vad de bryr sig om, vad de önskar var möjligt och vad du kan göra för dem. 

13. Förkasta tanken om ”rätt” eller ”fel”

Dina känslor och åsikter är giltiga och av värde – men samma sak gäller för din meningsmotståndare. Släpp ditt ego och visa istället tålamod och respekt för människor som inte delar dina åsikter. Andas in och ta tid på dig att tänka innan du pratar. Försök sedan att vara omtänksam istället för att bevisa att du har ”rätt”. 

Tycker du att det här är hjälpsamma tips?