22-åring ringde larmcentralen 200 gånger – var nära att kosta ett barn livet

- 24/01/2019, 22:31

Att ringa 112 ska man självklart bara göra om man befinner sig i en nödsituation. Tyvärr är det inte alla som förstått eller bryr sig om detta. En tjej ringde larmcentralen 200 gånger – och det vara nära att innebära döden för ett litet barn med hjärtstopp.

En 22-årig kvinna ringde hela 200 gånger till brittiska larmcentralen mellan jul och nyår – fastän att hon inte befann sig i en nödsituation. 

Ganska snabbt insåg larmcentralen att den unga kvinnan ljög och blockerade därmed hennes telefonnummer. 

Men det här fick inte kvinnan att ge upp. För att kunna fortsätta störa larmcentralen köpte hon olika simkort till sin telefon. 

"Bryr mig inte om någon annan"

Alla samtal till larmcentralen spelas in och i ett av de chockerande samtalen hör man hur kvinnan säger: 

”Jag ringer för att jag är uttråkad och bryr mig inte om någon annan. Jag tänker bara på mig själv”. 

I ett annat samtal där larmcentralen inte har förstått att det är hon som ringer – brister hon plötsligt ut i ett stort skratt och säger att hon inte behöver en ambulans, utan bara ringer för att hon är uttråkad. 

Kunde kosta ett barn livet 

Ett av kvinnans falska nödsamtal var nära att kosta ett litet barn livet. Det orsakade nämligen att en ambulans blev försenad med en minut och åtta sekunder – till ett barn som drabbats av hjärtstopp. Detta skriver brittiska Metro. 

Dömd till böter 

Domstolen i Leciestershire har dömt 22-åringen till 165 pund, nästan 2000 svenska kronor, i böter. 

Det är inte första gången som den brittiska larmcentralen råkar ut för den här typen av trakasserier – december till april ringde en man larmcentralen 344 gånger, vilket ska ha kostat brittiska sjukförsäkringen närmare 290 000 svenska kronor. 

SOS Alarm.
SOS Alarm tar emot en miljon onödiga samtal. Bildkälla: Fredrik Sandberg/TT

En miljon onödiga samtal till SOS Alarm

Även i Sverige har vi problem med onödiga och falska samtal till SOS Alarm. Varje år får de in ungefär tre miljoner samtal – varav endast två miljoner av dem är riktiga nödsamtal. 

Exempelvis har SOS Alarm fått in följande "nödsamtal":  

"Jag har glömt att hämta mitt barn på dagis. Kan ni åka och hämta honom för jag är alldeles slutkörd"

All tid som larmoperatörerna lägger på att svara på onödiga samtal är tid som egentligen borde läggas på att svara på de samtal som faktiskt är viktiga. Därför är det viktigt att tänka till ett varv extra innan man lyfter luren och slår 112. 

Nyheter24 har tidigare skrivit om ambulansföraren som markerar att ambulansen inte fungerar som en taxi med blåljus. Det kan du läsa mer om här!

Har du behövt ringa till 112 någon gång?