Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

SAS-strejken: Därför ska du som påverkats ha rätt till ersättning

- 29/04/2019, 20:03

SAS-strejken är nu inne på sitt fjärde dygn och tusentals människor har redan drabbats av den pågående strejken. Och ännu fler kommer att påverkas. Men vad gäller kring resenärernas rättigheter till ersättning och återbetalning? Nyheter24 reder ut.

Det var redan under lördagen som SAS meddelade att de inte kommer att ersätta drabbade resenärer för varken inställda eller försenade flyg. 

Men redan där klämmer skon rejält. 

Det är nämligen på så vis att en juridiskt bindande dom från EU-domstolen visar på att SAS har fel. Hur? Jo, därför att SAS har hänvisat till att deras pågående pilotstrejk ska vara en "extraordinär omständighet". 

Är SAS pilotstrejk "extraordinär omständighet"?

Men enligt domen från EU-domstolen så utgör inte pilotstrejken en "extraordinär omständighet". 

Strejk bland flygpersonal är alltså inte en extraordinär händelse. Med andra ord är SAS ansvariga för att ersätta sina passagerare som fått sin flygresa inställd eller kraftigt försenat (mer än tre timmar).

Vad säger Konsumentverket?

Men vad är det som gäller egentligen? Nyheter24 har pratat med Johanna Persson, vägledare på Hallå konsument, för att reda ut saken.

För det är faktiskt så att enligt Konsumentverket så har du alltid, oavsett anledning, rätt till ersättning för din betalda biljett vid kraftiga förseningar och inställda flyg.

– Om man har drabbats av det här att ens flyg har blivit inställt, då har man alltid rätt och välja på att bli ombokad till ett annat flyg eller pengarna tillbaka för biljetten. Det har man alltid rätt att kräva, klargör Johanna Persson till Nyheter24.

Hon fortstätter:

– Skadestånd kan man ha rätt att kräva för de kostnader man har fått i och med att ens flyg har ställts in. Men det beror också lite på anledningen till att flyget har blivit inställt.

Fall till fall

Det man kan säga är att det inte är en självklarhet att en strejk tas som en extra ordinär omständighet. Utan det måste alltid att bedömas från fall till fall, alltså flight till flight.

Står du där själv som resenär och har hört av dig till flygbolaget och inte får någon ersättning, då får man ta ärendet vidare. Man kan vända sig till exempelvis allmänna reklamationsnämnden eller till domstol. Så får de avgöra om du har rätt till ersättning, alltså om det kan ses som extraordinärt eller inte.

Vänta på flygplats
SAS-strejken har orsakat en hel del väntande. Bildkälla: Ole Berg-Rusten/TT

Detta kan du få ersättning för

För att göra det så simpelt som möjligt så finns det två olika ersättningar om ditt flyg blir försenat eller inställt. Den första och mest självklara är ersättningen för pengarna du lagt ut för din biljett. Men det andra är något som kanske inte alla har koll på, den ersättning som gäller exempelvis förlorad arbetstid, betalda hotellnätter och dylikt.

Få resenärer känner till att man kan söka ersättning

Flygersättningsbolaget Airhelp vill nu ta SAS till rätten för att se till att strejkdrabbade passagerare får den ersättning de har rätt till. 

– Tyvärr är det inte så många resenärer som känner till att man faktiskt kan söka ersättning vid den här typen av händelser, vilket är väldigt olyckligt. Så om du är drabbad av den här SAS-strejken ska du definitivt begära ersättning, samt kost och logi om så behövs. Skulle du sedan anlända till slutdestinationen mer än tre timmar efter utsatt tid kan du söka ersättning på upp till 600 euro per person, säger Airhelps Sverigechef Andreas Hermansson i ett pressmeddelande.

Nyheter24 har tidigare skrivit om hur du går till väga för att ta del av ersättning om ditt flyg blivit inställt eller försenat. Det kan du läsa mer om här.

Har du påverkats av SAS pilotstrejk?