Forskare har en ny teori i jakten på utomjordingar.
Forskare har en ny teori i jakten på utomjordingar. - Foto: Pixabay

Här är teorin forskarna hoppas på för att hitta utomjordingar

Forskare i USA kan ha hittat ett nytt sätt för att leta reda på utomjordingar. Nu hoppas man på att speciella ljusglimtar är ett tecken på liv ute i rymden.

Är vi ensamma i universum? Det är en fråga som många ställer, men som ingen kan svara på. Men nu har forskare kommit fram med en ny teori som kanske kan besvara en av vår tids största frågor.

Ny metod för att söka efter liv i rymden

På vår planet finns det koraller som är självlysande, som har som uppgift att skydda mot skadliga UV-strålar. Det gör de genom att konvertera strålningen till ofarliga våglängder. Nu tror forskarna att de kan använda samma metod för att hitta liv ute i rymden, enligt en studie i tidskriften Monthly notices of the royal astronomical society.

– Detta är en helt ny metod för att söka efter liv i rymden. Bara föreställ dig en självlysande värld glöda i ett teleskop, säger en av rapportförfararna Jack O'Malley-James, forskare på Carl Sagans institut vid Cornelluniversitetet i New York, skriver TT enligt Ny Teknik.

Tidigare trodde man att det starka ultravioletta ljuset som kommer från stjärnorna var till för att döda eventuellt liv på planeter som åker runt dem. Men nu tror man alltså att detta ljus kan framkalla en motreaktion från andra utomjordingar som avger ett starkt ljus för skydd.

Jobbar på att ta fram framtidens teleskop

I framtiden hoppas forskarna på att ta fram ett teleskop som ska kunna hitta dessa ljus.

– Det vore ett jättebra mål för nästa generation av stora teleskop, säger Lisa Kaltenegger, medförfattare till rapporten, skriver TT enligt Ny Teknik.

Forskarna hoppas på nya teorin för att hitta liv på andra planeter. Bildkälla: Pixabay
Tror du att det finns utomjordingar?