Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Här är 6 vanligaste myterna om ägg – som du bör sluta tro

- 28/08/2019, 21:11 -

Hur vill du ha dina ägg? ​Ja, att ägg är poppis går inte att sticka under stolen med. Men varför är det så populärt? Är det verkligen så nyttigt som man kan tro? Nyheter24 sticker hål på de sex vanligaste myterna om ägg.

Hur länge håller sig ett kokt ägg i kylen? Hur nyttigt är det egentligen? Vad är bäst – gulan eller vitan? Nu slipper du undra. Nyheter24 sticker hål på sex myter om ägg.

1. Innehåller för mycket fett

Visst har man någon gång hört att ägg innehåller mycket fett? Absolut, det stämmer att ägg innehåller fett, men absolut inte så mycket att det inte skulle vara nyttigt för dig. 

Av 100 gram ägg är ungefär 10 av dem fett, och större delen av de 10 grammen är omättat fett. Och ett ägg i vanlig storlek väger runt 53 - 63 gram. Äter du ett ägg får du alltså i dig typ 5-6 gram fett. Inte så mycket om man jämför med hasselnötter som innehåller sex gånger så mycket.

2. Färskt är alltid bäst

Att ett färskt ägg är bäst i matlagning stämmer. Ska du exempelvis pochera, göra maränger eller steka så är riktigt färska ägg bäst att använda sig av. 

Men det är inte alltid som färskt är bäst! Ska du koka ägg? Då är det bästa att använda sig av de ägg som kanske stått lite längre i kylen. Varför? Det blir mycket enklare att skala dem. Superfärskt är alltså inte alltid bäst.

3. Kokt ägg håller endast ett par dagar

Att koka ett ägg och lägga det i kylen för att äta det senare är inte alltför ovanligt. Men något som däremot är vanligt är att äggen slängs efter ett par dagar, det behövs inte! 

Det är nämligen så att om de nykokta äggen har skalet kvar kan de hålla sig i kylen upp till en hel vecka. Du behöver alltså inte kasta bara för att det gått ett par dagar. Win!

4. Rått bättre än tillagat

Det där med att slänga i sig flera råa ägg till frukost och att det skulle vara enda vägen till ett starkare du, nej skippa det. Du behöver inte hälla i dig slemglaset med råa ägg. Det är faktiskt så att näringen knappt förändras från att vara rått till att det kokas. Det är alltså lika nyttigt med kokt ägg som rått ägg.

Ett annat problem med råa ägg är att det kan leda till sjukdomar som salmonella. Så om du inte tycker det är supergott med ett slemmigt glas ägg kan du äta kokt i fortsättningen.

Om du däremot väljer svenska ägg finns ingen risk för salmonella. 

5. Ägg med vitt skal är nyttigare än de bruna

Till att börja med så finns det inte endast vita och bruna ägg. Det finns faktiskt ägg som har grönt skal också. Men i Sverige är ägg med vitt skal det absolut mest vanliga. Men vilken färg skalet har spelar noll roll, då de i stort sett har exakt samma näringsinnehåll.

Färgskillnaden på skalen beror på hönan. Vita höns ger vita ägg, oftast. Färgade höns ger bruna ägg. Men att något skulle vara nyttigare än det andra finns det inga som helst belägg för.

6. Vitan nyttigare än gulan

Det är nog inte första gången du hör det påståendet, att vitan skulle vara nyttigare än gulan. Främst kan det höras i träningssammanhang från personer som vill bygga muskler. Slänger man gulan och endast äter vitan beror det ofta på den eviga jakten på mycket protein och färre kalorier.

Men slänger man gulan så går man miste om flera nyttiga näringsämnen. Sen är det faktiskt så att gulan är den som innehåller mest protein. Så att äta hela ägget är inte så dumt trots allt!

Källa: Mitt kök

Älskar du ägg? Då kommer du verkligen inte tycka om att läsa det här. Våra kära ägg tycks nämligen vara betydligt farligare för oss än vad man hittills har trott. Nyheter24 har tidigare skrivit om orsaken och det kan du läsa mer om här.