Åldrandet påverkas negativt av skärmtid.
Ny forskning visar att skärmtid påskyndar åldrandet. - Foto: Pixabay, Vilhelm Stokstad/TT

Forskarnas varning: Skärmtid skyndar på åldrandet

Ny forskning kan nu slå fast att för mycket tid vid smartphones och surfplattor kan påskynda åldrandet. Det blåa ljuset påverkar hjärncellerna på ett skadligt vis.

I dagens samhälle skulle det knappt gå att klara sig utan en smartphone.

Jobbrelaterade och sociala angelägenheter sköts nästan uteslutande med hjälp av någon slags smart produkt.

Men är alla dessa tekniska innovationer endast av godo? Tyvärr inte.

Snabbar på åldrandet

En ny studie, publicerad i tidskriften "Aging and Mechanisms of Disease", kommer fram till att användningen av smarta produkter snabbar på kroppens åldrandeprocess.

Genom att experimentera på bananflugor, vars celler fungerar på liknande sätt som människans, kunde forskarna undersöka hur de påverkades av det blåa ljuset som kommer från bland annat smartphones.

Studien menar att bananflugornas hjärnceller bröts ned av strålningen. Även blinda flugor fick samma skador på hjärncellerna, trots att de alltså inte ens kunde se det blåa ljuset.

Forskarna menar att dessa resultat väcker frågor om hur människors övergripande hälsa påverkas av artificiellt ljus.

Forskarens varning

Jaga Giebultowicz, professor i biologi vid Oregon State University, menar att man ännu inte har undersökt hur den här nya tekniken påverkar människans livslängd.

Tittar man på bananflugorna så förkortades deras liv med 5-15 procent enbart av att utsättas för en mindre mängd strålning.

Giebultowicz menar dock att detta inte går att jämföra med människor, då flugans hjärnceller är betydligt mer känsliga för det blåa ljuset än människans.

Men han kan slå fast att långsiktigt användande av smarta enheter skadar cellerna i kroppen – på ett sätt som påskyndar åldrandet.

Läs mer: Ny studie: Män som dricker mycket sprit är mer attraktiva