Onsdag 21 Apr
Stockholm

Mail-vett & etikett: Här är alla mail-misstag du absolut inte vill göra

Innan du klickar på "skicka" så är det VIKTIGT att du läser igenom denna guide till punkt och pricka. Här är allt du inte ska göra för att inte vara en odräglig mailare.

Kommentera
Kopiera länk
Dela

Är det ok att använda sig av smileys i ett mail? Och vad är egentligen skillnaden mellan CC och BCC?  

Två vanliga frågor som den ovane mailaren kan ställa sig. 

Och det är inte så konstigt med tanke på hur klurigt det kan vara att navigera i mailsfären. Men räddningen är här! 

Och den kommer i form av en enkel guide som, om man följer den till punkt och pricka, gör mail-livet till en dans på rosor.

VAR ÄR PUNKTEN?

I ett mail är struktur a och o.  Därför är det väldigt viktigt att använda sig av radbrytningar och punkter när det behövs. 

Har du svårt att lokalisera punkten? Då hittar du den mellan , och – på tangentbordet. 

En bild på alla som läser ditt mail och letar efter en punkt i texten. Foto: Shutterstock

EMOJIES: DET FINNS EN TID OCH EN PLATS

Att få ett leende är alltid trevligt, även i digital form.  Allt från retro ":)" till en uppdaterad smiley-emoji. 

Trots det hör varken smileyn eller emojin alltid hemma i mail, så för att göra det enkelt så kan man följa dessa tumregler:

DU SKRIVER ETT MAIL MED EN KOLLEGA SOM DU OCKSÅ ÄR VÄN MED: 

Gå loss! Använd så många smileys och emojis du vill. Släng in en gif om det känns bra i kroppen!

DU SKRIVER MED EN KOLLEGA SOM BARA ÄR EN KOLLEGA:

Hmm. Här får man ta ett steg tillbaka och ställa sig själv tre viktiga frågeställningar:  

Hur nära är ni – egentligen?  Pratar ni flitigt på jobbchatten eller inte? (En bra måttståck för hur avslappnad du har råd att vara). 

Den allra viktigaste frågan: Har de någonsin använt smileys när de mailat dig?

Diskutera i liten grupp och agera utefter vad du och gruppen kommer fram till.

DU SKRIVER TILL KONTORET:

Här tänker vi på samma sätt som ovan, men med två nya frågor: Vad gäller mailet?  Var jobbar du?

Skriver du om julfesten? Släng in lite julgrans-emojies och glitter.  Skriver du ett formellt informativt mail? Då är det kanske bättre att hålla dig till vanlig text. 

CC-missbrukaren

Om du någon gång blivit inslängd i en messengergrupp på 20 + medlemmar så förstår du exakt hur det känns att bli utsatt en för en cc-missbrukare.

Nej.
Exakt så här känns det att få ett mail av en CC-missbrukare. Foto: Shutterstock

Oavsett om det handlar om Karins barns jultidningar eller den "roliga duvan utanför konferensrummet" så har denna person lagt till ALLA som går att lägga till på mailtråden. 

Alla som utsätts för cc:aren plågas av notiser och plinganden dag ut och dag in. 

Så för att undvika att själv vara denna person är det bra att komma ihåg att bara skriva till personer som berörs av ditt mails innehåll!

HELA MAILET I ÄMNESRADEN

Säger sig självt.  Det är toppen att vara tydlig i ämnesraden - men ingen orkar läsa en novell till mailrubrik. 

HÅLL KOLL PÅ BCC!

Allra sist har vi misstaget som håller tusentals unga jobbsökande uppe om natten. Ett sådant misstag som hemsöker en fem år senare och gör att man kräks lite i munnen. 

Det vill säga när man väljer att CC:a, när man i själva verket vill BCC:a. 

Man i säng.
Du, när du vaknar av stressdrömmar om gången du råkade CC:a tre olika arbetsgivare i samma mail. Foto: Shutterstock

Båda inställningar kan användas för att skicka ett mail till flera avsändare. Men med en stor skillnad: 

När du använder dig av  CC kan alla som får ditt mail kan se vilka andra som fått samma mail

Med BCC kan du skicka samma mail till flera personer, utan att de ser vilka som fått det. 

Och som du förstår, så kan det bli lite jobbigt när alla arbetsplatser skickat ditt personliga brev till kan se vilka andra arbetsplatser du är sugen på. 

Så se till att välja rätt.

Lycka till!

Kommentera
Kopiera länk
Dela