Nu inleder EU-kommissionen en granskning mot appen TikTok.
Nu inleder EU-kommissionen en granskning mot appen TikTok. - Foto: Kiichiro Sato/TT.

EU-kommissionen granskar TikTok angående dold reklam

Efter hård kritik mot TikTok ska nu EU-kommissionen genomföra en granskning av appen. Man kommer bland annat utreda huruvida appen lever upp till marknadsrättens krav gällande dold reklam riktad mot barn.


Den populära appen TikTok ska nu granskas av EU-kommissionen gällande huruvida appens affärsmetoder stämmer överens med marknadsrättens krav. Detta efter att appen fått kritik från den europeiska konsumentorganisationen BEUC. Granskningen inleds idag genom en "formell dialog" med appens ägare. 

Granskningen leds bland annat av Konsumentverket och kommer främst handla om dold marknadsföring och reklam riktad mot barn. TikTok har från och med idag en månad på sig att kontakta de konsumentskyddande myndigheterna som leder granskningen, för att inleda ett samtal. 

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!