Lördag 29 Jan
Stockholm

Svenskar sover för lite – så påverkar det vår hälsa

Många svenskar sover för lite
Många svenskar sover för lite. Foto: Pexels.

De flesta av oss är medvetna om att sömn är viktigt för att vi ska må bra. Trots detta sover många svenskar för lite om nätterna. Nyheter24 har pratat med en expert som ger sina bästa tips vid sömnproblem.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Sömn påverkar vår hälsa på många sätt och sömnproblem bör tas på allvar. Karin Nileskog,  kostexpert  på  WW ViktVäktarna, berättar i en intervju med Nyheter24 om varför det är viktigt att sova ordentligt för att må bara. 

– Något man vet är att man tar sämre beslut och att man känner sig hungrigare när man sover för få timmar, säger hon och fortsätter: 

– Vi människor har en förmåga att tro att vi kan gå runt på lite sömn, men det har framkommit mer och mer hur viktig sömnen är. 

Sömn är även viktigt för kroppens återhämtning och immunförsvaret. 

Enligt Nileskog är det individuellt hur mycket sömn man behöver, men den allmänna rekommendationen är sju till nio timmars sömn per natt. 

Vi bör sova en tredjedel av våra liv

Nileskog tar upp att det sägs att man ska sova en tredjedel av sitt liv.

– Det kan ju låta dystert och att det är mycket tid man sover bort, men om man sover de timmarna så blir timmarna man är vaken av bättre kvalitet, säger hon. 

Om man upplever att man har sömnproblem så är det viktigt att ta det på allvar. 

Nileskogs tips för att kunna somna:

  • Förbered kroppen på att du ska sova genom att exempelvis lägga ner mobilen i god tid innan.
  • Se till så att det är svalt, mörkt och tyst i sovrummet.
  • Om man har grava problem bör man söka sig till någon professionell för att få hjälp. 

Bildkälla: Pexels.

Många svenskar sover för lite

Samtidigt visar en ny Sifo-undersökning från WW ViktVäktarna att nära tre av fem svenskar endast sover mellan fyra och sju timmar. En vanlig orsak till sömnproblemen är stress och ångest. 

Såhär svarade svenskarna i undersökningen om hur många timmar de sover per natt: 

  • Upp till 4 timmar 0%
  • 4–5 timmar 3%
  • 5–6 timmar 15%
  • 6–7 timmar 38%
  • 7–8 timmar 37%
  • Mer än 8 timmar 5%
  • Vet ej 1%

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 13-15 september 2021. Totalt intervjuades 1134 personer i åldern 18-79 år.

Bildkälla: Pexels.
Kommentera
Kopiera länk
Dela