Tatueraren svarar: Det här är den jobbigaste kunden
Beccas dröm om att bli tatuerare väcktes redan som femåring. Bilden till vänster är en genrebild. - Foto: Privat och Henrik Witt/TT

Tatueraren svarar: Det här är den jobbigaste kunden

Kanske har du själv en tatuering, eller funderar på att skaffa en. Då kan det vara bra att hålla koll på missarna att undvika. Tatueraren Becca Lindbergh berättar för Nyheter24 vad som är det mest störiga som kunder gör.


Tatueringar blir allt vanligare. Svenskar är, tillsammans med amerikaner, de procentuellt mest tatuerade i västvärlden och kanske går du själv i tatueringstankar. Då kan det vara bra att veta vad du som kund ska tänka på när du befinner dig i tatueringsstudion. 

Det här är den jobbigaste kunden

Becca Lindbergh, 24, har vetat att hon ville bli tatuerare sedan hon var fem år gammal. Då kom programmet "Miami Ink" till Sverige och det var det coolaste femåriga Becca någonsin hade sett. Redan då sade hon till sin mamma att hon “vill rita på människor och få betalt för det”. 

Hon var endast 16 år när hon började som lärling och driver idag sin egna tatueringsstudio Bleccatattoos. 

Yrket som tatuerare medför att man träffar många olika människor. För Nyheter24 berättar Becca nu om vem som egentligen är den jobbigaste kunden att tatuera. 

– Det är någon som inte kan sitta stilla och som är alldeles för osäker på vad den vill ha och var på kroppen den vill ha det, säger Becca. 

Bilden är en genrebild. Foto: Henrik Witt/TT

Becca förklarar att hon kan få mejl där kunder säger att de vill ha en text någonstans på kroppen, och när hon då frågar vad de vill att det ska stå så får hon svaret: “Jag vet inte, vad tycker du att jag ska skriva?”. 

– Då brukar jag absolut inte neka dem, men säga redan då att det är bättre att du gör din research och sen kan du mejla mig igen. 

"Luktar illa och beter sig illa"

Men det finns även en annan typ av kund, som inte är särskilt populär hos tatuerarna. 

– Någon som luktar illa och som beter sig illa, tillägger Becca och fortsätter: 

– De har säkert duschat innan, men sen har de kanske tagit pendeln och kanske har varma kläder och är nervösa och så luktar de lite svett när de kommer. Men oftast är det på en hanterbar nivå. 

Hon förklarar att i de flesta fall brukar kunderna vara medvetna om det själva, och adressera problemet och fixa det inne på toaletten. 

– Men det är klart att det har hänt att man har haft någon kund som inte vet om det själv.

Becca betonar dock att hon givetvis inte dömer någon eller blir arg om en sådan situation skulle uppstå. 

– Det är mänskligt att råka bli svettig och det är såklart okej om det händer, säger hon. 

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!