Är du ute i julhandeln och shoppar in i det sista?
Är du ute i julhandeln och shoppar in i det sista? - Foto: Fredrik Sandberg/TT

Spurt i julklappsjakten – det behöver du ha koll på: "Kan få avdrag"

Byten, ångerrätt och öppet köp – reglerna är olika beroende på om du handlar julklapparna på nätet eller i butik. Men för reklamationer gäller alltid rätten att klaga på en felaktig vara.


Fakta: Öppet köp, byte och reklamation

Konsumenter har som grundregel rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans.

Det finns ingen lag som ger rätt till öppet köp eller bytesrätt. Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butiken.

Om det är fel på varan, och det är ursprungligt, eller om varan blivit skadad i transporten, kan den reklameras om det är mindre än tre år sedan varan köpts. Som kund har man rätt att få felet åtgärdat, eller att få en ny vara. Man kan också få ett prisavdrag, eller få sina pengar tillbaka.

Källa: Hallå konsument

Den som köper varor på nätet har alltid 14 dagars ångerrätt, understryker Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter.

— Det är en lagstadgad regel. Man får lämna tillbaka varan om den inte är använd, förklarar hon.

Köparen har då rätt att få sina pengar tillbaka.

Om varan skulle ha använts lite kan den ändå få lämnas tillbaka.

— Du kan få avdrag för att den använts, ett så kallat nyttjandeavdrag. Om den har använts mycket kan det vara hela priset för varan.

Här kan du läsa om ekonomens listiga julklappstips i inflationstider.

Krav på information online

Köparen kan dock få betala för returfrakten.

— Men det gäller bara om nätbutiken informerat om det. Samma gäller nyttjandeavdraget, de måste informera om det för att det ska få göras.

Den som handlar sina julklappar på nätet har alltså ganska bra möjligheter att returnera varorna om de inte passar. Värre är det för den som handlar i vanliga butiker.

— Om man köper i en vanlig butik har man inte någon ångerrätt automatiskt. Då är det butiken som sätter upp reglerna.

Byten till exempelvis annan storlek eller annan färg går ofta bra, men det är inte någon ovillkorlig rättighet. Butiker kan ofta så här inför jul ha generösare regler om öppet köp eller lång bytesrätt, men det är helt de själva som bestämmer, understryker hon.

Butiken bestämmer helt

Ofta behöver man be om öppet köp, och också få det antecknat på kvittot så att det står tydligt angivet att man har rätt att få sina pengar tillbaka, och också inom vilken tid detta gäller.

— Det är helt upp till butiken att bestämma detta.

Den som betalar sitt köp med kort, och får pengarna tillbaka vid öppet köp, ska dock tänka på att pengarna kommer in på samma kort som betalningen gjordes med.

— Man kan inte tro att man kan komma med sitt kvitto och få pengarna insatta på något annat kort.

Läs här om de bästa presenterna, för under 100 kronor, att köpa till julklappsspelet.

Reklamationsrätten är lagstadgad

Om varan däremot är trasig eller bristfällig gäller andra regler, både vid näthandel och köp i butik.

— Butiker kan ofta säga att de inte tillåter att man lämnar tillbaka varor. Men de blandar ihop reglerna i bland.

Reklamationsrätten är lagstadgad, och innebär att man har rätt att klaga på en felaktig vara i tre år.

— Man har rätt att få varan reparerad, utbytt mot en hel eller att få pengarna tillbaka, säger Maria Wiezell.

TT
/
/