Smink och kläder på nätet säljer. Arkivbild.
Smink och kläder på nätet säljer. Arkivbild. - Foto: TT

Strålande affärer för smink och kläder på nätet

Näthandelsbolaget Lyko, som säljer skönhetsprodukter via nätet, har haft ett bra fjärde kvartal. Försäljningen ökade från 691,7 miljoner kronor 2021 till 764 miljoner under fjärde kvartalet i fjol. Rörelseresultatet blev 29,5 miljoner kronor, mot 28,8 miljoner kronor 2021. Vd Rickard Lyko talar om rekord.


"Det känns fantastiskt att summera årets totala intäkter till över två och en halv miljard och en försäljningstillväxt på 16 procent. I fjärde kvartalet förbättrar vi både EBIT-resultatet och marginalen vilket resulterar i vårt bästa resultat någonsin" skriver han i ett pressmeddelande.

Nätsäljaren Boozt ökade sin nettoomsättning under fjärde kvartalet med 24 procent. Omsättningen blev 2 438 miljoner kronor för fjärde kvartalet, och det justerade rörelseresultatet blev 170,4 miljoner kronor (mot 149 miljoner kronor under samma tid året före.

"Under året har vi gjort enorma framsteg för att ytterligare befästa vår ställning som det ledande nordiska varuhuset" skriver Boozt vd Herman Haraldsson i ett pressmeddelande.

TT
/