ICA-gruppens vd Nina Jönsson. Arkivbild.
ICA-gruppens vd Nina Jönsson. Arkivbild. - Foto: Caisa Rasmussen / TT

Ica förlorare i matpriskriget – tappar mot konkurrenterna

Klart lägre vinst och tappade marknadsandelar. Ica är inte vinnaren i matprisinflationens tider.


Ica-gruppen gjorde en klart lägre vinst under första kvartalet. Vinsten före skatt landade på 839 miljoner kronor jämfört med 1 190 miljoner samma period i fjol.

Lönsamheten, vinst per såld vara, exklusive jämförelsestörande poster, sjönk till 3,7 procent jämfört med 4,1 procent ett år tidigare.

Försäljningen steg med 9,5 procent till 34,6 miljarder kronor.

Icas försäljning ökade med 5,9 procent

Enligt branschindex växte dagligvarumarknaden, mätt i kronor, med drygt nio procent under första kvartalet. Ica-butikernas försäljning ökade bara med 5,9 procent.

"Samtidigt uppgick matprisinflationen till 20,1 procent vilket indikerar fortsatt volymfall", skriver vd Nina Jönsson i kvartalsrapporten.

Hon ser ändå tecken på att det värsta är över:

"Kostnadsinflationen har varit hög under flera månader men vi ser nu tecken på att den avtar vilket sannolikt innebär en dämpad inflationstakt framöver", skriver hon.

TT
/
Ica