- Foto: Henrik Montgomery/TT & Reklamationsrebellen

Knepen för att få pengarna tillbaka vid reklamation: "Ökar dina möjligheter"

Att reklamera kan känns svårt och krångligt. Nyheter24 har pratat med Reklamationsrebellen som delar med sig av sina knep som gör det enklare att få pengarna tillbaka.


Reklamationsrebellen gör klipp om reklamationer till tusentals människor på Tiktok. Han delar med sig av allt ifrån sunkiga morötter på Mcdonals till Schampoon som inte håller vad det lovar. Nyheter24 har pratat med Reklamationsrebellen som delar med sig av tre konkreta knep för att lyckas med reklamationen. 

Ta kontakt med företaget i tid

– Ta kontakt med dem så fort du upptäcker att det är någonting fel. Berätta tydligt vad det är som är fel, säger Reklamationsrebellen till Nyheter24.

Enligt Konsumentverket har du rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köptillfället.

Var trevlig och tydlig

Även om du är arg och besviken på företaget så ska du tänka på att vara trevlig och tydlig när du ska göra en reklamation. Kom också ihåg att säkerställa att företaget har förstått vad det är för problem och hur du vill att de ska lösa det. 

– Det ökar dina möjligheter att få igenom reklamationen om du är trevlig. 

Du behöver ha bevis

Sist men inte minst, det viktigaste av allt när du har med reklamationer att göra – spara bevisen. Reklamationsrebellen berättar att det är du som konsument som är ansvarig för att bevisa att du har gjort ett köp.

– Du måste alltid ha ditt kvitto, orderbekräftelse eller verifikat tillhanda så att du kan påvisa att du faktiskt har gjort en affär.

/