Genrebilder.
Genrebilder. - Foto: Emma-Sofia Olsson/SVD/Henrik Montgomery/TT

Man laddade sin hybridbil – fick räkning på 15 000 kronor: "Korrekt debiterat"

En man laddade sin hybridbil på nätterna i närheten av sin bostad. Men en månad fick han en räkning på över 15 000 kronor, vilket var helt korrekt enligt Virta som tog betalt för stolpen.


En man bosatt i Solna, norr om Stockholm, köpte tillsammans med sin sambo en laddhybridbil. Dels för att spara pengar då de för de mesta gjorde kortare resor men också för att värna om miljön.

Eftersom paret körde runt mycket i sitt närområde gick bilen mest på el. De laddade sin bil under nätterna på Gustav III:s Boulevard i närheten av sitt hem i Solna.

Mannen fick räkning på över 15 tusen kronor

En dag fick mannen ett meddelande om att bilen inte längre kunde laddas. Virta, som tar betalt för stolparna, hade spärrat mannens konto. Anledningen var att det var ett så högt belopp som skulle dras från kontot, vilket Mitt i var först att rapportera om.

– Jag blev förvånad och gick in och kollade i appen. Jag såg en summa på över 1 500 kronor och tyckte att det verkade ovanligt högt, men sedan insåg jag att jag hade missat en nolla, berättar mannen för Svenska Dagbladet.

Den månaden fick mannen hem en räkning på 15 751 kronor, skriver Mitt i.

Den höga summan var korrekt enligt Virta

Enligt laddningsoperatören hade inget blivit fel, utan det var så mycket det kostade att ladda bilen där. Mitt i kontaktade Virta som tar betalt för stolparna, som då valde att ta bort mannens laddningskostnad. Även om de hävdade att kostnaden var korrekt.

– Tekniskt sett har vi inte gjort något fel. Det vår support har tittat på är när kunden anslöt, antal kilowatt och när han kopplade från. Och ja, det är korrekt debiterat, sa Martin Lundgren, Skandinavienchef på Virta till Mitt i.

Bil