Oatly och Arla är ligger ständigt i luven på varandra.
Oatly och Arla är ligger ständigt i luven på varandra. - Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT & Henrik Montgomery/TT

Arlas oväntade satsning: Kaxiga svaret på bråket med Oatly

Säg Arla och alla tänker mjölk. Därför kan mejeriföretagets nya satsning på havre förvåna.


En öppen fejd har under flera år pågått mellan Arla och havredrycksjätten Oatly. 2019 gjorde mejerijätten en prisad kampanj under parollen ”Bara mjölk smakar mjölk”, där både barn och kafégäster blev besvikna över att serveras "trölk" eller "brölk".

Åren har gått, men pikarna har fortsatt och i april 2023 gjorde Oatly kampanjen  “När du är sugen på en [pannkaks-länken] utan mjölk”.

Här kan du läsa mer Oatlys hånfulla känga mot Arla.

Jörds produkter. Bild: Arla

Arla omsätter miljarder – så byggdes mjölkimperiet

Arla börjar sälja havremjölk

Att Arla nu lanserar en ny växtbaserad serie gjord på svensk havre, som kallas Jörd, kan därför kännas oväntat.

Nyheter24 kontaktade Arla för att se hur de tänker. 

– I dag efterfrågar många kunder och konsumenter växtbaserade produkter och då vill vi förstås möta det behovet. Vi vill helt enkelt ge konsumenterna en möjlighet att välja ett varumärke de redan gillar från hyllan när de vill ha växtbaserat, säger Max Wallenberg, presschef Arla Sverige.

Hård kritik mot Arlas nya mjölkpaket: ”Fruktansvärt”

Konkurrerar det inte med era mjölkprodukter? 

– Nej, vi ser ingen motsättning. Många konsumenter köper både mejeri- och växtbaserade produkter, så det handlar om att svara upp mot det behovet. Vi har även sett att det växtbaserade segmentet kan bidra till ytterligare försäljning av mejeri, säger Wallenberg. 

Jörd började säljas i butikerna i vecka 7.

Arla ändrar förpackningarna – så blir nya mjölkpaket