Arla och Oatly har länge gnabbats med varandra.
Arla och Oatly har länge gnabbats med varandra. - Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT

Oatlys hånfulla känga mot Arla – storbråket blossar upp på nytt

Arla och Oatly har länge haft en fejd som blossat upp vid flertalet tillfällen. Nu är den igång igen när Oatly skickar en känga till Arla i en ny reklamkampanj.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Arla och Oatly har under flera år haft en dispyt. Företagen gnabbas lite titt som tätt genom att pika varandra på olika sätt. Arla säljer framförallt mjölk från kor medan Oatly säljer havrebaserad dryck.

Fejden mellan företagsjättarna

Den riktiga fejden mellan mjölkjättarna började år 2019, då Arla gjorde en reklamfilm om “riktig mjölk”. Företaget hade då slagorden “bara mjölk smakar mjölk”. Samtidigt fick man se besvikna barn som fått ”trölk” eller ”brölk” i stället för Arlas mjölk.

Oatly var snabba med respons på reklamen. De ansökte direkt om att få varumärkesskydda orden trölk och brölk, vilket Aftonbladet rapporterat mer om.

Oatlys retliga reklam

Nu fortsätter gnabbet när Oatly lanserat en reklamkampanj med en URL till ett av Arlas pannkaksrecept. Texten på reklamen är “När du är sugen på en [pannkaks-länken] utan mjölk”.

Arla själva har inte lagt in en känga tillbaka under den URL:en Oatly gör reklam med. Men det är nog bara en tidsfråga, med tanke på den historia företagen har.

/